Opinie

Slogan voor de accountant

Een slogan (slagzin) is een kernachtige verbale uiting van een ideologie van een organisatie of beweging, of van een commerciële doelstelling van een bedrijf.

Slogans kunnen, als ze goed aanslaan, een aforisme zijn; een korte, bondige uitspraak, vaak niet meer dan een regel lang. Aforismen zijn vaak grappig, paradoxaal en/of absurd en bevatten vaak een boodschap van wijsheid.

Ideologische voorbeelden zijn: 'Make love not war', 'Baas in eigen buik' en uiteraard de klassieker uitgesproken door John F. Kennedy tijdens zijn inaugurele rede in januari 1961: 'Ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country.'

Commerciële (Nederlandse) voorbeelden zijn: 'Wij van Wc-eend adviseren....Wc-eend', 'Foutje, bedankt!', 'Even Apeldoorn bellen' et cetera.

Tot zover Wikipedia.

Een goede ideologische slogan voor ons beroep geeft op kernachtige wijze het wezen van - in dit geval - de accountant en het accountantsberoep weer. Het verwoordt in een paar woorden waartoe accountants op aarde zijn.

De kracht van een goede slogan is dat hij zich nestelt in de breinen van de verkondigers van de slogan (accountants) en van de ontvangers. Het roept bij eenieder een directe associatie op met waar het accountantsberoep voor staat. Zorgvuldige keuze is dan ook van belang.

Omdat een goede slogan als ware in het brein wordt gebeiteld, kan hij tevens nuttig werk doen als ingebouwd moreel kompas.

Laat ik een voorbeeld geven. Een slogan van ons accountants zou kunnen zijn: 'We serve public interest'. Of in het Nederlands 'Wij dienen het publiek belang'. Dit geeft aan dat accountants er niet zijn om individuele belangen te dienen maar afgerekend mogen worden op het hoeden van het publiek - maatschappelijk - belang.

Door de kracht van de slogan raakt deze geïnternaliseerd in de breinen van het publiek en van accountants zelf. Op het moment dat de accountant bijvoorbeeld aan tafel zit met een al te creatieve ondernemer popt dit 'duiveltje' spontaan in het brein van de accountant op en zal hem/haar eraan herinneren waartoe hij/zij ook alweer op aarde is.

Mits goedgekozen kan de slogan ons, accountants, enorm helpen om onze boodschap uit te dragen, maar ook om trouw te blijven aan onze principes. We zullen er immers steeds mee geconfronteerd worden en er door eenieder op worden aangesproken. Ik beschouw het dan ook als een krachtig hulpmiddel voor onze dagelijkse praktijk.

Wat zullen we er dan van maken?

Persoonlijk vind ik de genoemde 'Auditors serve the public interest' of in het Nederlands 'Accountants dienen het publiek belang' wel een sterke.

Maar misschien durven we nog duidelijker te zijn: 'Auditors guard the public interest' of in het Nederlands 'Accountants bewaken het publiek belang'. Superkrachtig, mits we het waar kunnen en durven maken.

Een goede slogan voor onze beroepsgroep maakt aan het maatschappelijk verkeer en aan onszelf duidelijk waar we voor staan, waar we op afgerekend mogen en willen worden en helpt onszelf bij de les te houden.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerard Dirven is registeraccountant, oud partner van Ernst & Young Accountants en nagenoeg zijn hele werkzame leven werkzaam als openbaar accountant.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.