Opinie

Van lampen naar licht

Woensdag 29 januari 2014 nam Nancy Kamp afscheid bij EY om haar carrière te vervolgen bij de International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB). Dit gebeurde met een kort seminar 'Waardecreatie voor de toekomst'.

Ik was één van de gelukkigen om hiervoor te worden uitgenodigd.  De centrale boodschap van de bijeenkomst zou ik als volgt samen willen vatten: Waardecreatie is meer dan het resultaat onderaan de winst-en-verliesrekening of het vermogen in de balans, het is de totale bijdrage aan de maatschappij. 

Gezien de achtergrond van Nancy lag in dit seminar de focus op de verslaggeving die hier bij hoort. 

Voor Nancy werd het ook een lofzang op haar waardecreatie in het verleden. Geweldig wat deze collega niet alleen aan het beroep maar ook aan de maatschappij heeft bijgedragen. Als Buckingham Palace om je diensten vraagt dan ben je een thought leader. Een mooi bewijs dat persoonlijke drive belangrijker is om impact te hebben dan de functie op je business card. 

Net als iedere professional is de vraag bij een dergelijk seminar 'what's in it for me'. Het inspirerende verhaal van DSM toonde aan dat de bedoelde waardecreatie een positieve bijdrage kan hebben op de financiële resultaten. Maar het motto van Philips 'Van lampen naar licht' zette mij het meest aan het denken. Of zoals, Leo Knijn, ondernemer in de autobranche en oud-voorzitter van de Nederlandse Dealer Associatie zei: "In de toekomst wil ik geen auto's verkopen maar wil ik mobiliteit voor mensen verzorgen." 

Daar zit wat mij betreft ook de uitdaging voor ons beroep. Hebben onze klanten (en dan bedoel ik alle belanghebbenden) behoefte aan een verklaring van de accountant of hebben ze behoefte aan transparante verantwoording. Of anders gevraagd: waar willen wij een bijdrage aan leveren? 

Willen wij in het mkb een jaarrekening opstellen, of willen we ervoor zorgen dat de ondernemer zijn onderneming snapt?  Willen we er voor zorgen dat de jaarrekening voldoet aan IFRS of gaat het er om dat de verantwoording het verhaal van de onderneming eerlijk vertelt? Willen we in de publieke sector de verantwoordingen controleren of willen we ook bijdragen aan meetbaar beleid en bijdragen aan het meten van de effecten? 

Net als bij Philips, dat lampen blijft leveren (los van de actuele 'groeilampen'-kwestie), verandert een dergelijke keuze de producten die we morgen leveren niet volledig en ook in de toekomst zullen we waarschijnlijk blijven adviseren, samenstellen en controleren. Maar de focus van het beroep zal hiermee meer komen te liggen op de maatschappelijke impact. Het gaat er niet om dat je een goede audit hebt gedaan, het gaat er om dat de belanghebbenden het gewenste (en gerechtvaardigde) inzicht krijgen. 

Een dergelijke keuze moet wel meetbaar worden gemaakt, zodat belanghebbenden kunnen vaststellen hoe succesvol we zijn geweest. Wat daar de goede kritieke prestatie-indicatoren (kpi's) voor zijn, zal moeten worden bepaald op basis van de verwachtingen van de belanghebbenden. In de medische wereld koos men voor het terugbrengen van vermijdbare doden. Voor DSM zijn maatschappelijk verantwoorde producten een kpi.   

Natuurlijk zal duurzame accountancy ook haar weerslag moeten krijgen in de opleiding van de accountant. Mooie input voor het debat over het beroepsprofiel. 

Nancy bedankt voor deze ey-e opener. En ongetwijfeld ga je bij de IAASB een bijdrage leveren aan de waardecreatie door het accountantsberoep.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Jan Thijs Drupsteen is hoofd Vaktechniek bij de NBA en secretaris van het Adviescollege voor Beroepsreglementering. Hij schrijft op persoonlijke titel.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.