Opinie

Even de creditcardclub bellen

Zoemend geluid. 'We proberen u te bereiken, wilt u contact opnemen met onze fraude-afdeling.' Dit keer een sms, vorige keer een voicemail, maar een tijdige alert, dus gewaardeerd.

Het is ook wel eens anders geweest: wil je afrekenen in een restaurant, blijkt na veel heen en weer bellen je creditcard geblokkeerd te zijn.

Dat is voorbij. De creditcardjongens hebben de continuous monitoring en preventie tot kunst verheven. Ze hebben natuurlijk niet alleen het volume maar - na jaren van monitoring van trends - nu eindelijk ook een set slimme algoritmes ontwikkeld om detectiecontrole 3.0 uit te voeren. Je bewegen in twee tax-free shops in twee tijdszones op één dag lukt nu. Inloggen vanaf een vreemde laptop en een KLM-ticket boeken resulteert nog wel in een rood lampje.

Ik bel ze met een glimlach. Uit bewondering voor zulke prachtige analytical controls. En ik denk dan altijd weer, dat kunnen 'wij' ook! Het continue bewaken van relevante transactie- en processtromen van onze klanten (desnoods shadowstyle) en alerts direct terugkoppelen voordat die enorme ongeautoriseerde creditnota die duidelijk boven alle thresholds valt, toch de deur uit gaat. Doen wat de creditcardclubs ook doen.

Er is van alles in beweging rondom data. Er is een voorzichtige discussie over de relevantie van de jaarrekening als ex-ante verantwoordingsdocument versus behoefte aan real-time assurance on demand. En dan noem ik gewoon even twee uitersten.

Er zijn nieuwe data privacy-verordeningen op komst die we moeten begrijpen in relatie tot de langzaam toenemende ambities om binnen de audit juist meer met data te doen. In het verlengde hiervan hebben we het met elkaar steeds vaker over het verrijken van klantdata met open data en wellicht met data van andere klanten, om onze cijferanalyses verder te optimaliseren.

We kunnen op m/v-niveau de proceswerking en controleactiviteiten volgen. De Starreveld-vragen 'Wie doet Wat, Wanneer en Waarom' realtime visualiseren.

En er zijn vragen over hoe al die analytics en algoritmes controls straks in ons COS-based auditdossier passen, en welke (bron) datasets we eigenlijk bewaren en hoe de AFM hiernaar kijkt en hoe we als accountantskantoor data protectie hebben georganiseerd.

En zo kan ik nog even doorgaan. Ik heb het nog even in een plaatje vastgelegd, gewoon als kapstok voor mijn eigen gedachten. Wellicht herkent u er onderwerpen in waar u zelf al stappen mee maakt?

Maar terug naar mijn creditcardvrienden. Zij laten zien wat de kracht is van data-analyse in combinatie met een set harde en zachte (vlieggedrag is ook gedrag) algoritme controls. Ik denk dat heel wat lezers opveren, want dit is toch wat wij met elkaar in happy Accountantsland ook graag willen?

Zie dit als een stip op de horizon. Wat we nu al kunnen is het continue inprikken op de relevante transactie- en processtromen van onze auditcliënten en een top 10 maken van relevante inherente risico's en deze volgen op basis van data-analyse en process mining. Dan kunnen we nog niet wat creditcards kunnen (preventie), maar wordt detectie al een stuk beter, wordt de audit beter en hoeven we ook niet aan de beademing van de AFM (beste Gerard).

Woensdag 10 september willen we u in samenwerking met mijn mededataliefhebbers van PwC nog eens meenemen in de ontwikkeling van analytics in de assurance-wereld. Kennis delen, aandacht voor dataprotectie, aandacht voor wat we nu kunnen en vooruit kijken.

Sport verbroedert, passie voor data ook. Gewoon om te laten zien dat er positieve ontwikkelingen zijn in het bredere assurance-vak en dat we het niet alleen maar  hoeven te hebben over governance, verdien- en toezichtmodellen, maar ook gerust meer over de ‘uitvoering audit sec'.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Pieter de Kok is partner bij Coney Minds. Van 2010 tot en met 2014 was De Kok aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.