Opinie

Dieptepunt

Onlangs is er weer een dieptepunt bereikt in de presentatie van onderzoek. Ik doel op het onderzoek van de Dutch Network Group in opdracht van Deloitte. Deze site heeft daar recent over bericht.

Het onderzoek was gericht op de tevredenheid van ondernemers ten aanzien van hun accountant: 84 procent van de ondernemers blijkt tevreden en geeft de accountant gemiddeld een 7,3. Cijfers die beter kunnen - dat dient althans de ambitie te zijn - maar ook veel slechter.

Kijkend naar het onderzoek en de vraagstelling blijkt dat er op meer is gericht dan alleen het tevredenheidsaspect. De 'echte' vragen in het onderzoek gaan over wat de ondernemer van de accountant verwacht en over de overstap naar een andere accountant.

Het antwoord op de vraag wat van een accountant wordt verwacht kende slechts vier keuzemogelijkheden - innovatieve oplossingen, vertrouwenspersoon en sparringpartner, inzicht bieden in actuele cijfers, vaste prijsafspraken - met als resultaat nogal voor de hand liggende uitkomsten. Nietszeggend dus.

Ten aanzien van de overstap naar een andere accountant blijkt dat 44 procent van de respondenten dat wel eens heeft gedaan. Overigens niet alleen uit ontevredenheid.

Als we vervolgens van Accountant.nl doorklikken naar de bron van het bericht, mkbservicedesk.nl, lezen we waar het echt om gaat: lezers van het bericht - gemikt wordt op ondernemers - krijgen te horen dat het overstappen naar een andere accountant geen extra kosten met zich brengt…

...althans als je overstapt naar de opdrachtgever van het onderzoek: Deloitte. Dit blijkt uit de volgende wervende tekst:

'Geen extra kosten bij overstap
Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat 25 procent van de mkb-ondernemers denkt dat het overstappen van accountant lastig, tijdrovend of kostbaar is. Behoor je tot die 25 procent van de ondernemers die een overstap overweegt, maar twijfel je om die laatste stap te zetten? Informeer dan vooraf bij aanbieders welke ondersteuning zij kunnen bieden bij een overstap. Zo heeft onze kennispartner Deloitte een kosteloze en gemakkelijke overstapservice en kun je ook vrijblijvend over het onderwerp sparren met een ervaren adviseur voordat je een eventuele keuze maakt.
'

Dit gaat dus niet om serieus onderzoek. Dit gaat louter om marketing: ronkende kop, lezers aantrekken om deze vervolgens proberen te verleiden tot een overstap naar wat zo fraai heet 'onze kennispartner'.

Enfin, het valt nauwelijks serieus te nemen.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marcel Pheijffer (1967) is hoogleraar Forensische Accountancy aan de universiteiten Nyenrode en Leiden.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.