Dieptepunt
Onlangs is er weer een dieptepunt bereikt in de presentatie van onderzoek. Ik doel op het onderzoek van de Dutch Network Group in opdracht van Deloitte. Deze site heeft daar recent over bericht.
Het onderzoek was gericht op de tevredenheid van ondernemers ten aanzien van hun accountant: 84 procent van de ondernemers blijkt tevreden en geeft de accountant gemiddeld een 7,3. Cijfers die beter kunnen - dat dient althans de ambitie te zijn - maar ook veel slechter.
Kijkend naar het onderzoek en de vraagstelling blijkt dat er op meer is gericht dan alleen het tevredenheidsaspect. De 'echte' vragen in het onderzoek gaan over wat de ondernemer van de accountant verwacht en over de overstap naar een andere accountant.
Het antwoord op de vraag wat van een accountant wordt verwacht kende slechts vier keuzemogelijkheden - innovatieve oplossingen, vertrouwenspersoon en sparringpartner, inzicht bieden in actuele cijfers, vaste prijsafspraken - met als resultaat nogal voor de hand liggende uitkomsten. Nietszeggend dus.
Ten aanzien van de overstap naar een andere accountant blijkt dat 44 procent van de respondenten dat wel eens heeft gedaan. Overigens niet alleen uit ontevredenheid.
Als we vervolgens van Accountant.nl doorklikken naar de bron van het bericht, mkbservicedesk.nl, lezen we waar het echt om gaat: lezers van het bericht - gemikt wordt op ondernemers - krijgen te horen dat het overstappen naar een andere accountant geen extra kosten met zich brengt…
...althans als je overstapt naar de opdrachtgever van het onderzoek: Deloitte. Dit blijkt uit de volgende wervende tekst:
'Geen extra kosten bij overstap
Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat 25 procent van de mkb-ondernemers denkt dat het overstappen van accountant lastig, tijdrovend of kostbaar is. Behoor je tot die 25 procent van de ondernemers die een overstap overweegt, maar twijfel je om die laatste stap te zetten? Informeer dan vooraf bij aanbieders welke ondersteuning zij kunnen bieden bij een overstap. Zo heeft onze kennispartner Deloitte een kosteloze en gemakkelijke overstapservice en kun je ook vrijblijvend over het onderwerp sparren met een ervaren adviseur voordat je een eventuele keuze maakt.'
Dit gaat dus niet om serieus onderzoek. Dit gaat louter om marketing: ronkende kop, lezers aantrekken om deze vervolgens proberen te verleiden tot een overstap naar wat zo fraai heet 'onze kennispartner'.
Enfin, het valt nauwelijks serieus te nemen.
Gerelateerd
Aantal mkb-bedrijven gestegen tot meer dan 1,5 miljoen
Het aantal midden- en kleinbedrijven in Nederland steeg begin dit jaar tot meer dan 1,5 miljoen. Dat is bijna 70 procent meer dan tien jaar geleden.
Bijna zeven op tien mkb'ers moeten deel energiecompensatie terugbetalen
Bijna zeven op de tien mkb'ers die vorig jaar energiecompensatie aanvroegen, moeten een deel van dat voorschot terugbetalen. Het voorschot dat ondernemers via de...
'Mkb worstelt met uitstootregistratie'
Het mkb is niet blij met de verplichte registratie van CO₂-uitstoot voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen, die op 1 juli ingaat.
NBA-tool moet mkb-kantoren helpen bij compliance
Op 6 februari organiseert de NBA een webinar over COMPact, een nieuwe tool die (kleinere) mkb-prakijken kan ondersteunen bij compliance-taken.
KvK maakt overzicht van nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 2024
Ondernemers hebben vanaf 1 januari 2024 te maken met een aantal nieuwe wetten, wetswijzigingen en regels. De website van de Kamers van Koophandel, kvk.nl, biedt...