Koppelwebsites

Koppelwebsites voor accountants: hoe zit dat?

In maart van dit jaar werd bekend dat de Orde van Advocaten onder bepaalde voorwaarden koppelwebsites toestaat die advocaten en klanten met elkaar in contact brengt. Een mijlpaal in de advocatuur, want in die beroepsgroep geldt een streng provisieverbod. Advocaten worden nogal eens aangehaald als de 'buren' van accountants. Reden te meer om eens goed te kijken hoe het nu precies binnen de accountancy zit.

Björn Remmerswaal

Koppelwebsites zijn websites die klanten en bedrijven aan elkaar koppelen. In veel branches zijn dit soort sites inmiddels gemeengoed, maar in de advocatuur en accountancy staat dit concept nog in de kinderschoenen. De Orde van Advocaten kondigde onlangs aan strenger te gaan optreden tegen advocatenkantoren die het provisieverbod schenden, maar bood daarnaast de mogelijkheid om straffeloos tot 4 april 2016 de sites waar zij op adverteren ter beoordeling voor te leggen aan de Orde.

Naar aanleiding van deze beoordeling bepaalde de Orde dat alleen websites zijn toegestaan die geen vergoeding of een vaste vergoeding per periode vragen, of een bedrag per doorklikkende klant. Sites die geld vragen per verstuurde offerteaanvraag, per aangenomen zaak of een percentage van het honorarium van de advocaat, blijven verboden.

'De betaling van een aanbrengpremie kan een bedreiging voor de fundamentele beginselen creëren.'

Bij accountants ligt het allemaal iets anders: de regels blijken minder streng. We spraken met twee koppelwebsites en de NBA over hoe de websites nou eigenlijk werken en wat er wel en niet mag.

Regelgeving

Allereerst de regelgeving: de NBA-Handreiking Voorbeelden toepassing VGBA geeft hier een leidraad. Volgens de NBA is er geen directe regelgeving voor dit soort sites, maar dient een accountant zelf te kunnen beoordelen aan de hand van de gedragsregels of de werkwijze van een koppelsite door de beugel kan.

In de handreiking staat het volgende: "Het is mogelijk dat een accountant een aanbrengpremie betaalt om een cliënt of opdracht te verkrijgen. Dit als tegenprestatie voor het doorverwijzen naar zijn gespecialiseerde diensten. […] De betaling van een dergelijke aanbrengpremie kan een bedreiging voor de fundamentele beginselen creëren zoals de objectiviteit en vakbekwaamheid en zorgvuldigheid als gevolg van het behartigen van het eigen belang. Bijvoorbeeld omdat de accountant de gemaakte kosten van de aanbrengpremie wil terugverdienen tijdens de uitvoering van de opdracht door minder tijd te besteden aan de opdracht dan op basis van vaktechnische en overige beroepsvoorschriften benodigd is."

Om dit te voorkomen raadt de NBA de accountant aan om de cliënt goed te informeren over de aanbrengpremie, het vrijmaken van voldoende tijd en voldoende gekwalificeerde medewerkers voor de opdracht, en het maken van afspraken binnen de organisatie over de verwachte realisatie van een opdracht op basis van de benodigde tijd om een kwalitatief goede opdracht uit te voeren.

Er zijn een paar modellen binnen het handjevol accountancykoppelwebsites, van leadgenerators waar je alleen maar offertes kunt aanvragen tot vergelijkingswebsites met offertefunctie en adviesmogelijkheden. Er zijn slechts een paar koppelwebsites die zich specifiek op accountancy richten; het merendeel van de koppelwebsites biedt de mogelijkheid om naast accountancy ook allerlei andere diensten te vergelijken. Whitfieldd en Zoekmijnaccountant.nl waren bereid om wat opheldering te geven over hun verdienmodellen en hoe de sites werken.

'In deze sector ontbreekt het toch een beetje aan commercieel talent.'

Marketing & Advies

Whitfieldd is een website waar klanten accountants kunnen beoordelen, advies kunnen inwinnen over accountants en waar men door middel van een specifieke zoekopdracht of een geplaatste offerteopdracht gekoppeld kan worden aan een accountant die bij de behoefte van de klant past.

Taoufik Almaach van Whitfieldd zegt dat Whitfieldd meer doet dan alleen een koppelfunctie aanbieden. "Naast het koppelen van klanten aan accountants is er bij elk offerteproces een adviseur van ons betrokken die de klant en het kantoor bijstaat in het proces wanneer dat nodig is. Wij geven dus ook desgewenst advies. Dit proces is vrijblijvend voor de klant; de kantoren betalen 64,50 euro per maand exclusief btw, maar de service is gratis voor de klanten. Die betalen alleen de accountant voor diens geleverde diensten." Het reageren op geplaatste offerteopdrachten of het ontvangen van leads via de website is geheel kosteloos.

Whitfieldd zegt daarnaast ook een marketingtool te zijn voor kantoren. "Kantoren kunnen zelf hun profiel op onze site beheren en desgewenst reageren op geplaatste offerteopdrachten van zoekende klanten op de site. Dit proces is geheel geautomatiseerd. De diensten die een kantoor levert zijn vooraf ingegeven en het kantoor kan bij het reageren een prijs invullen, waarna het tot een getekende offerte of een afspraak kan komen.

Daarnaast kunnen klanten met een tool op de site de service van een kantoor beoordelen. Dit kan door het kantoor ook ingesteld worden als een jaarlijks terugkerend klanttevredenheidsonderzoek en loopt eveneens geautomatiseerd. De beoordelingen zijn vervolgens weer zichtbaar op onze website en kunnen worden doorgeplaatst op de websites van de kantoren zelf. Eigenlijk zijn we een soort Booking.com, maar dan voor accountants."

'Eigenlijk zijn we een soort Booking.com, maar dan voor accountants.'

Leadgenerator

Patrick van Zandvoort van Zoekmijnaccountant.nl gebruikt een ander model. Het principe van zijn website is simpel: je vult je postcode in, en je krijgt vier kantoren (mits er vier in de omgeving te vinden zijn) terug die je opdracht kunnen uitvoeren. Elk kantoor dat een lead krijgt, betaalt 35 euro exclusief btw (ook als de lead niet succesvol is). Voor de klant is het gratis en kantoren kunnen aangeven hoeveel leads zij maximaal willen per week. Volgens Van Zandvoort kiezen de meeste kantoren voor 1 lead per week.

Van Zandvoort: "Bij ons is het een volledig geautomatiseerd traject, waarbij onze techniek bijvoorbeeld ook de leadgegevens automatisch valideert bij de KvK. Het systeem selecteert de kantoren op postcode en kijkt welke kantoren er nog leads willen en dan treedt er een carrousel-systeem in werking: lead 1 gaat naar kantoor 1 tot en met 4, lead 2 naar kantoor 5 tot en met 8 etc. Daarbinnen zijn er dan nog een aantal filters mogelijk, zoals de rechtsvorm en de manier waarop het werk moet worden aangeleverd." Van Zandvoort ontvangt naar eigen zeggen per maand ongeveer duizend offerteaanvragen en om en nabij de vijfhonderd kantoren maken gebruik van zijn diensten.

Op de vraag waarom er binnen de accountancy maar weinig van dit soort websites zijn, antwoordt Van Zandvoort: "Ik vermoed omdat je nog steeds een lead moet nabellen. In deze sector ontbreekt het toch een beetje aan commercieel talent, en daar blijft het waarschijnlijk enigszins op steken."

Björn Remmerswaal is redacteur van Accountant.nl.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.