NBA COMMUNITY PLATFORM

Regiocommunity Centrum: 'Wie zijn vak met passie uitoefent wil hier bij zijn'

Binnen de NBA wordt gebouwd aan verschillende communities. Wat is er tot nog toe gerealiseerd? Een kijkje achter de schermen in een reeks verhalen. In dit tweede deel de regiocommunity Centrum. "Mensen komen alleen als het echt relevant voor ze is."

Peter Steeman

Vlak voor de zomer beleefde de regiocommunity Centrum haar eerste kick-off bijeenkomst. Dat het allemaal nog maar net van start is gegaan, zie je terug in de plannen die worden ontwikkeld, aldus communitymanager Boukje Jansen, die samen met collega Suzanne Vink de communities helpt bij het organiseren van evenementen. "Mensen willen elkaar vooral ontmoeten. Regiocommunity Centrum zit wat dat betreft in een andere fase dan Oost, waar ze eerder zijn begonnen. Bij Centrum zijn we gestart met het organiseren van een aantal borrels, omdat dat snel te realiseren is. Deelnemers stellen het op prijs dat het in de buurt wordt georganiseerd", aldus Jansen.

NBACommunityPlatform_900x590.jpg

Voor de communitymanagers zijn de bijeenkomsten heel belangrijk, omdat ze horen wat er speelt bij leden. "Als mensen tijdens een borrel gaan praten komen er allerlei interessante onderwerpen voorbij. Op zo'n moment proberen we zoveel mogelijk informatie te verzamelen. We vragen ook door. Een accountant die heel enthousiast over een onderwerp vertelt, vragen we bijvoorbeeld of hij interesse heeft om over dat onderwerp een bijeenkomst te organiseren. Als daar een enthousiaste reactie op komt, plannen we een vervolgafspraak om het programma concreter te maken."

De borrels hebben zo al een aantal ideeën voor bijeenkomsten opgeleverd, legt Jansen uit. "Zo gaan we voor de regiocommunity Centrum een bijeenkomst over jurisprudentie bij de accountantskamer organiseren. En komt er een kennissessie over arbeidsmarktontwikkeling. Hoe haal ik mensen binnen en hoe hou ik ze vast?"

'We hebben ook geleerd dat het goed is om een paar maanden vooruit te plannen.'

De communitymanagers zijn nog aan het experimenteren welk type bijeenkomsten het beste aanslaat en proberen bewust meerdere vormen uit, geeft Jansen aan. "Wat we al hebben geleerd van de bijeenkomsten in de andere community is dat ideeën niet te lang in de pijplijn moeten blijven zitten. Je moet al snel na afloop van een bijeenkomst contact opnemen met de deelnemers die enthousiast zijn, om over een nieuwe bijeenkomst na te denken. We hebben ook geleerd dat het goed is om een paar maanden vooruit te plannen. Om een hechte groep te krijgen, informeren we altijd eerst de leden die eerder bij een bijeenkomst zijn geweest." 

Eerste lijntjes

Aloysia Dominguez, auditmanager bij DeZorgAccountants, is als enthousiaste deelnemer aan de netwerkborrels gevraagd om mee te denken over een bedrijfsbezoek dat in het teken staat van de wet- en regelgeving rond zorginstellingen en de uitdagingen die dat met zich meebrengt voor de accountant. "Ik ben op een aparte manier betrokken geraakt bij de community. Voor een bedrijfsbezoek dat werd georganiseerd door regiocommunity Oost waren plekken over. Toen ik daar was, hoorde ik over de plannen voor een regiocommunity Centrum. Het sprak mij direct aan. Toen ik in 2019 young prof werd verheugde ik mij op de netwerkbijeenkomsten, maar corona gooide roet in het eten. Dat motiveert mij nu extra", stelt Dominguez. "Zo'n borrel is leuk, maar dan heb je een passieve rol. Ik wil er juist actief mee aan de slag te gaan. Je zet samen met vakgenoten iets op waar een grotere groep van profiteert. Voor dat bedrijfsbezoek heb ik samen met een collega de eerste lijntjes al uitgezet naar een organisatie in de zorg."

'Je zet samen met vakgenoten iets op waar een grotere groep van profiteert.'

Het verder helpen van de beroepsgroep is niet haar enige drijfveer. "Ik werk vooral voor zorgaanbieders. De kennis die je deelt met collega's heeft betrekking op die sector. Ik wil mij graag breder ontwikkelen en op de hoogte blijven van interessante ontwikkelingen binnen mijn vakgebied. Met een meer gevarieerde focus wordt het makkelijker om de overstap te maken naar een andere baan binnen de accountancy. In die community ontmoet je een hele gevarieerde groep accountants. Mensen die je normaal niet tegenkomt. Tijdens zo'n borrel hoor je hoe anderen tegen een bepaald probleem aankijken. Waar ik mij verder op verheug zijn de bedrijfsbezoeken. Ik wil naar binnen kijken. Liefst een bijeenkomst waarbij een casus wordt gepresenteerd, zodat je echt een kijkje in de keuken krijgt."

Knipoog

Gert-Jan Struik, in het dagelijks leven eigenaar van Struik Accountants, is als secretaris van afdeling Centrum betrokken bij de eerste stappen van de regiocommunity en ziet die als "een betere versie van wat we als afdeling al deden. In het verleden hadden we bijeenkomsten met honderd leden, maar de communicatie was vooral eenrichtingsverkeer. Destijds werden PE-punten gegeven aan afdelingsvergaderingen. Dat stond garant voor een massale opkomst. De lat ligt nu hoger. Mensen komen alleen als het echt relevant voor ze is. Op dit moment ben ik vooral betrokken bij het brainstormen. De kick-off bijeenkomst vond plaats in Ouwehands Dierenpark, waar ruim twintig geïnteresseerde collega's een lezing over het groepsgedrag van apen kregen. Het was een thema met een knipoog. Hoe start zo’n community? Wat kunnen we ervan leren?"

'Als eigenaar van een klein kantoor heb ik behoefte aan een klankbord.'

Voor Struik is de meerwaarde van een regiocommunity helder. "Je kan een laag dieper gaan. Als eigenaar van een klein kantoor heb ik behoefte aan een klankbord. Ik combineer mijn werk met een jong gezin met kleine kinderen. Hoe doen anderen dat? Zoiets wil je bespreken met gelijkgestemden. Oudere collega's met dezelfde positie worstelen misschien met het vraagstuk van de opvolging. Het prettige van de bijeenkomsten zoals we die nu organiseren is dat ze een heel open karakter hebben."

Community Platform

Sinds februari 2021 kunnen leden van de NBA zich ook met elkaar verbinden op het NBA-Community Platform. Een online platform, gericht op verbinding en het uitwisselen van kennis en ervaring. Inmiddels telt het platform ruim twintig verschillende communities en zijn er zo’n tweeduizend leden actief. Ook gasten zijn welkom. Meer informatie is beschikbaar via nba.nl/communities.

Mensen komen niet vanwege de PE-verplichting, maar omdat ze nieuwsgierig zijn, aldus Struik. "Wie zijn vak met passie uitoefent wil hier bij zijn.

'Maar het fundament blijft toch de fysieke ontmoeting.'

De interactie met het online platform helpt daarbij. De tooling van de NBA is fantastisch. Via het online community platform en de bijbehorende app die vorig jaar van start is gegaan, krijg je notificaties. Kun je vakgenoten die deelnemen aan evenementen makkelijk terugvinden. En je kan ook aanhaken bij andere communities, als daar een vaktechnisch onderwerp voorbij komt dat je interesse heeft. Maar het fundament blijft toch de fysieke ontmoeting. Als iets de afgelopen maanden duidelijk werd is het hoe belangrijk de bijeenkomsten zijn. De energie die dat oplevert, kun je online niet nabootsen. Je krijgt pas een klik als je elkaar ziet."

Peter Steeman is tekstschrijver en eigenaar van bureau Tweetekst.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.