NBA Impact Challenge

Finale NBA Impact Challenge: Accountancy is meer dan cijfers

Na een traject van maanden, waaraan meer dan 2.500 scholieren en studenten in 817 teams van 65 onderwijsinstellingen deelnamen, presenteerden zes overgebleven teams op 27 januari 2022 tijdens de finale van de NBA Impact Challenge hun slotstuk.

Paula Jansen

De finale vormde het sluitstuk van de gelijknamige campagne die de NBA sinds 2020 inzet. Doel: Jonge mensen enthousiast maken voor het accountantsvak en de instroom vergroten. Dat enthousiasme wakker je het beste aan door hen zelf het beroep te laten ervaren. Daarom kropen scholieren en studenten een aantal maanden in de huid van een accountant, aan de hand van een realistische casus. Na colleges van accountants uit heel Nederland en begeleiding door NBA-coaches, bleven de zes finalisten over."Accountancy is geen zwartwit wetenschap", aldus finale-presentator en NBA-woordvoerder Lukas Burgering. "Bij de NBA zeggen we wel: Als je honderd accountants een vraag stelt, dan krijg je gegarandeerd honderddrie verschillende antwoorden."

NBAImpactChallenge_4_27januari2022_900x590.jpg

Casus: Fresh or Ganic

De casus in de campagne van dit jaar focuste op broer en zus Bart en Nina van het (fictieve) duurzame schoenenbedrijf Fresh or Ganic. De deelnemers aan de campagne adviseerden hen niet zonder succes: Het passievolle bedrijfje was na het advies van de jonge accountants klaar voor de volgende stap. Bart had contact gelegd met een externe investeerder, maar had de cijfers die hij had aangeleverd nog niet door de accountant laten controleren. Dat moesten de jonge accountants in spé voor de finaleopdracht doen. Hun bevindingen en advies presenteerden ze in een pitch van anderhalve minuut.

NBAImpactChallenge_1_27januari2022_900x590.jpg

De teams werden beoordeeld door het publiek én een vakjury van (voormalig) accountants: Soufia Ettaher (InHolland Rotterdam), Allard Wildeboer (PwC), Monika Bankert (bestuur NBA) en Fou-Khan Tsang (Alfa). Daarna was het woord aan de finalisten: havo-scholieren van De Passie (Utrecht) en Lyceum de Grundel (Hengelo), vwo-scholieren van het Kalsbeek College (Woerden) en het Koningin Wilhelmina College (Culemborg) en studenten van Hogeschool Windesheim (Zwolle) en de HAN (Arnhem). Na hun betogen voelden de juryleden de leerlingen stevig aan de tand.

'Ik zie dat de finalisten erg bezig zijn mijn belangen te dienen.'

Brede blik

Tussen de pitches door sprak NBA-voorzitter Kris Douma zijn bewondering uit voor de finalisten.
"Ik ben geen accountant, maar ik ben wel lang investeerder geweest. Ik zie dat de finalisten erg bezig zijn mijn belangen te dienen. Door op een professionele en kritische manier te kijken naar de cijfers, zodat ik daar als investeerder op kan vertrouwen."

NBAImpactChallenge_2_27januari2022_900x590.jpg 

Ook onderschreef Douma het belang van de challenge voor de accountancy. "Accountancy gaat natuurlijk over de cijfers, maar het gaat ook over integriteit in het bedrijf. Bijvoorbeeld over hoe bedrijven het doen op het gebied van duurzaamheid en fraudepreventie.

Dat vergt een veel bredere blik dan alleen het optellen en aftrekken van de cijfertjes. En dat maakt het een heel boeiend vak." Accountants kunnen in hun rol het vertrouwen in de samenleving versterken, aldus Douma, die hoopte in de toekomst veel deelnemers aan de challenge bij de NBA te mogen zien.

Te weinig vrouwen

Tijdens het juryberaad richtte Burgering zich met een aantal vragen tot het publiek. "Wat is het eerste woord waaraan je denkt bij accountancy?" 'Geld' en 'cijfers' spanden de kroon, op de voet gevolg door 'koffie'. Het antwoord op de vraag hoeveel procent van de NBA-leden vrouw is (24 procent), was teleurstellend.

NBAImpactChallenge_5_27januari2022_900x590.jpg

Burgering was het daarmee eens. In vergelijking met beroepen als de advocatuur loopt het accountantsberoep achter. "Dat betekent dat wij het als NBA heel belangrijk vinden dat de komende jaren meer jonge vrouwen aan de opleiding beginnen om accountant te worden. Het is namelijk echt ook een vrouwenberoep."

Kijkje in de keuken

Voordat ze de winnaars bekendmaakten, spraken de juryleden hun lof uit voor alle finalisten. "Ze hebben op verschillende manieren laten zien wat er van een accountant mag worden verwacht." Vervolgens kozen zij De Passie, het Kalsbeek College en Hogeschool Windesheim als winnaars van de NBA Impact Challenge.

NBAImpactChallenge_3_27januari2022_900x590.jpg

Naast een bokaal en een medaille, krijgen de winnende teams een kijkje in de keuken van de accountant. Jurylid Ettaher nodigde team De Passie uit bij haar op de opleiding. Auke de Bos, bestuurder bij EY, neemt team Kalsbeek College een dag mee.

'Ik zie heel veel talent en kijk positief naar de toekomst van het beroep.'

"Ik zie heel veel talent en kijk positief naar de toekomst van het beroep. De accountant heeft een belangrijke rol in de maatschappij en dat wil ik aan iedereen laten zien." Jurylid Fouk Tsang gaat met de studenten van Windesheim een dag op pad. Laarzen mee, want Alfa heeft veel opdrachtgevers in de agrarische sector. "Want een accountant werkt deels op kantoor, deels bij de klant."

Arbeidsmarktcampagne

Het accountantsberoep worstelt met een toenemende vraag aan personeel en schaarste in het aanbod. De NBA Impact Challenge moet bijdragen aan de kennis over het accountantsberoep en het verhogen van de instroom van onderaf. De arbeidsmarktcampagne is gericht op havo/vwo-scholieren bovenbouw en eerste- en tweedejaars hbo-/wo-studenten in financieel-economische studierichtingen.

Als onderdeel van de NBA campagne 'Nederland rekent op zijn accountants', kruipen scholieren en studenten in de rol van accountant, met als doel zelf te ervaren wat het beroep van accountant inhoudt. Gedurende de challenge worden ze door NBA-ambassadeurs gecoacht en beoordeeld. De beste teams worden uiteindelijk uitgenodigd voor de landelijke finale.


Volgend schooljaar komt de NBA terug met een nieuwe challenge, aldus Burgering bij de afsluiting van de finale, die geheel online werd georganiseerd. In totaal keken enkele honderden belangstellenden mee naar het slotevent, dat terug te kijken is via de campagnewebsite nbaimpactchallenge.nl. Wie op de hoogte wil blijven van de NBA Impact Challenge kan terecht op die website of volgt NBA Impact Challenge op Instagram.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.