Fraude in praktijk (81)

Creatieve marketing…

Onderneming X is een reclamebureau dat marketingcampagnes ontwikkelt in opdracht van grote winkelketens.

Voor het merendeel gebeurt dit door advertenties in grote landelijke dagbladen en tv-commercials. De onderneming heeft enkele jaren geleden een nieuw concept bij grote evenementen ontwikkeld, waarbij klanten van de winkelketens bij de aanschaf van drie producten een gadget ontvangen.

De producten worden geheel in lijn met het evenement feestelijk verpakt. Deze vorm van marketing is een groot succes, waarbij de omzet van deze producten bij de winkelketens soms wel met meer dan honderd procent stijgt.

Het reclamebureau is met een winkelketen overeengekomen dat het bureau de gadgets inkoopt en feestelijk verpakt en daarna aflevert bij de winkelketen.

De accountant van het reclamebureau heeft als deelwaarneming één van deze reclameacties geselecteerd en heeft hierover vragen gesteld aan het hoofd van de afdeling Verkoop, waar deze projecten onder vallen. Het hoofd van de afdeling Verkoop informeert de accountant enthousiast dat hier sprake is van een zeer lucratieve business.

Niet alleen ontvangt het reclamebureau een vaste maandelijkse vergoeding van de winkelketen, maar daarnaast worden grote kortingen ontvangen van de leverancier van de gadget. Het gaat hier op jaarbasis om enkele tienduizenden euro’s. Volgens het hoofd Verkoop een 'fantastisch businessmodel'.

Uit een analyse door de accountant van het contract tussen het reclamebureau en de winkelketen blijkt dat de gadgets contractueel tegen kostprijs dienen te worden doorbelast. Uit nader onderzoek van de accountant blijkt dat het reclamebureau met de leverancier hoge verkoopkortingen overeenkwam, maar dat het bureau deze (bewust) niet verrekende met de winkelketen. Wanneer het reclamebureau een factuur ontving voor de gadgets, werd deze direct doorgestuurd naar de winkelketen. De winkelketen betaalde netjes de factuur.

Echter op het moment dat het reclamebureau de maandelijkse creditfactuur voor de korting ontving, werd deze (bewust) niet doorgestuurd. De korting werd door het reclamebureau ten gunste van het resultaat geboekt. Uit het onderzoek van de accountant is gebleken dat dit een zelfstandige actie van hoofd Verkoop is geweest, waarvan het management niet op de hoogte was.

De accountant heeft het management van het reclamebureau hierover geïnformeerd en gemeld dat het met dergelijke praktijken diende te stoppen. Voorts heeft de accountant, in het kader van de te treffen redresmaatregelen, geëist dat het reclamebureau hiervan melding maakte bij de winkelketen en de korting alsnog terugbetaalde aan de winkelketen.

Het bovenstaande werd op adequate wijze in de jaarrekening verantwoord. Na interne consultatie heeft de accountant tot slot een melding van een ongebruikelijke transactie gedaan bij de Financial Intelligence Unit Nederland uit hoofde van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme(Wwft).

De rubriek wordt verzorgd door: Remco de Groot (Ernst & Young Fraud Investigation & Dispute Services), Michel Grummel (Alvarez & Marsal Dispute Analysis Benelux), Ellen van Nimwegen (PricewaterhouseCoopers Forensic) en Bart Graafland (Deloitte Forensic & Dispute Services).

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Gerelateerd

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.