Kantoormanagement

PwC St. Maarten start werkzaamheden weer op

Het kantoor van PwC op Sint Maarten heeft een gat in het dak, ruiten zijn kapot en er is waterschade. Een aantal medewerkers is geëvacueerd en opgevangen bij collega’s op Curaçao. Desondanks heeft PwC op St. Maarten salarisverwerking van klanten weer opgepakt.

De orkaan Irma raasde op woensdag 6 september 2017 over Sint Maarten en liet grote verwoesting achter. Kantoren in Nederland melden dat zij moeite hebben om contact te leggen met de vestigingen van KPMG, PwC, BDO en Baker Tilly. De PwC-vestiging op Curaçao heeft inmiddels echter contact met de PwC-vestiging op St. Maarten. Een verslag over de situatie op St. Maarten, vanuit de PwC-vestiging op Curaçao. 

'PwC heeft relatief gezien geluk gehad. De schade aan ons kantoor is, in vergelijking met vele andere panden, beperkt.'

Heel St. Maarten is getroffen door Irma. En eigenlijk heeft iedereen wel schade op enige manier. PwC heeft relatief gezien geluk gehad. De schade aan ons kantoor is, in vergelijking met vele andere panden, beperkt. Dat betekent overigens nog steeds wel dat ons team op St. Maarten haar handen vol heeft aan herstel- en schoonmaakwerkzaamheden. Voorbeelden van schade zijn een gat in het dak en diverse ingewaaide ruiten, met veel waterschade in het pand als gevolg. We zijn nu druk bezig dit te herstellen, zodat ons team zich zo snel mogelijk weer kan richten op de normale werkzaamheden. 

Geen elektriciteit en geen water

Ook veel van onze mensen hebben schade aan hun huizen. En niet alleen onze werknemers, maar ook hun familieleden. We proberen elkaar hierin zoveel mogelijk te helpen en te ondersteunen. Bijvoorbeeld door elkaar via een groepsapp op de hoogte te houden van ontwikkelingen, watervoorzieningen, waar je benzine kunt krijgen etc.

Eigenlijk functioneert op dit moment niets nog volledig op St. Maarten. De elektriciteitsvoorziening wordt op dit moment hersteld. We hebben een goede generator, maar hele delen van het eiland hebben op dit moment nog steeds geen goede stroomvoorziening. Hetzelfde geldt voor stromend water. Dit is op vrijwel het hele eiland niet beschikbaar.

Bouwmaterialen

Er wordt op dit moment hard gewerkt om het kantoorpand weer operationeel te maken. Dit wordt echter bemoeilijkt door het feit dat er bijna geen bouwmaterialen te krijgen zijn.
We hebben inmiddels enkele kritische dienstverleningen zo goed mogelijk weer opgestart, zoals bijvoorbeeld de salarisverwerking voor klanten. De bewoners van St. Maarten hebben geld nodig voor het repareren van hun woningen. Daarom is het belangrijk dat de salarisuitbetalingen gewoon doorgaan. We werken hierbij nauw samen met de kantoren van PwC Dutch Caribbean op Aruba, Bonaire en Curaçao. 

Contact

Het belangrijkste voor ons is op dit moment de menselijke kant. We hebben nog geen goed beeld van al onze klanten, niet met allemaal hebben we contact gehad. Het is elke keer weer een opluchting als we contact weten te leggen met een klant en horen dat alles in orde is.

'Het is elke keer weer een opluchting als we contact weten te leggen met een klant en horen dat alles in orde is.'

Desondanks is er wel vaak enorme materiële schade, met al het daaraan verbonden leed.

Vanuit PwC Curaçao proberen wij zoveel mogelijk te coördineren. Gelukkig is op dit moment de communicatie weer redelijk hersteld, zodat het gemakkelijker is geworden om dingen te regelen. Veelal zijn dit hele praktische zaken. We hebben bijvoorbeeld enkele werknemers en familieleden van St. Maarten geëvacueerd. Vooral in de eerste dagen was het vrijwel onmogelijk om te communiceren. Door de avondklok, geblokkeerde wegen en beperkte telefoon- en internetmogelijkheden heeft het vijf dagen geduurd voordat we (al dan niet via via) met al onze werknemers contact hebben kunnen leggen.

PwC Curaçao heeft hierin een rol gespeeld door via social media contact te zoeken met familieleden van onze teamleden die onbereikbaar waren. Op die manier kon gelukkig redelijk snel worden vastgesteld dat iedereen ongedeerd was. 

Inzamelingsactie

Onze mensen op Aruba, Bonaire en Curaçao zijn enorm betrokken. Zo is bijvoorbeeld op de kantoren een inzamelingsactie gestart om voedsel, water en andere basisbehoeften te verzamelen. Ook hebben enkele van onze teamleden tijdelijk onderdak gevonden bij collega's op Curaçao.

'Vanuit het hele PwC-netwerk hebben we steunbetuigingen gekregen. PwC Global, en vooral PwC Nederland en PwC UK hebben ons ook enorm geholpen.'

Vanuit het hele PwC-netwerk hebben we steunbetuigingen gekregen. PwC Global, en vooral PwC Nederland en PwC UK hebben ons ook enorm geholpen, bijvoorbeeld in de coördinatie met hulpverleningsinstanties.

Het zal zeker bloed, zweet en tranen kosten, maar we hebben er alle vertrouwen in dat iedereen zich vol zal inzetten om alle schade te herstellen en het leven weer op te pakken. Dit geldt ook voor onze teamleden en onze klanten.

Kostbare wederopbouw

Feit is dat de wederopbouw van het eiland erg kostbaar zal zijn. Maar het is wel noodzakelijk om dit snel, en vooral ook goed te doen. Laten we deze opbouw zoveel mogelijk aangrijpen om de infrastructuur te verbeteren en beter voorbereid te zijn op toekomstige orkanen. Het gebrek aan omzet en het niet beschikbaar zijn van resources en mensen kan voor onze klanten een grote financiële impact hebben, en daardoor deze opbouw bemoeilijken.

We zullen de omstandigheden van geval tot geval moeten beoordelen om te kijken hoe we onze klanten het beste kunnen helpen hier op de lange termijn beter uit te komen, zowel op financieel, operationeel als strategisch vlak.

St. Maarten heeft op dit moment diverse belangrijke problemen. Hierbij kan en zal PwC op diverse vlakken bijdragen, of dit nu is op het gebied van ondersteunen van overheden bij de wederopbouw of het managen daarvan, het helpen van klanten bij het herstellen van hun administratie en weer operationeel maken van hun werkzaamheden, en eventueel assisteren bij het verkrijgen van financiering voor de wederopbouw van hun bedrijf. En natuurlijk zullen wij ook helpen bij het opstellen van verzekeringsclaims en het assisteren van verzekeringsmaatschappijen bij de enorme stroom claims die op hen afkomt. 

Toerisme

Ondanks dat ons team op St. Maarten druk bezig is met het weder opstarten van onze eigen activiteiten, hebben wij diverse teamleden vanuit omliggende eilanden en experts op het gebied van crisismanagement beschikbaar om onze klanten en de overheid te assisteren waar nodig.

'De economie draait op toerisme, het is belangrijk zo snel mogelijk weer toeristen te kunnen ontvangen.'

Op dit moment is het echter vooral belangrijk dat primaire levensbehoeften als drinkwater, voedselaanvoer en de aanvoer van bouwmaterialen zo snel mogelijk worden hersteld. Daarna moeten we als gemeenschap de schouders eronder zetten, en gezamenlijk St. Maarten weer het mooie eiland maken dat het enkele weken geleden nog was. De economie draait op toerisme, het is daarom belangrijk zo snel mogelijk weer toeristen te kunnen ontvangen. De inkomsten uit toerisme zijn namelijk instrumenteel in de verdere wederopbouw en verbetering van de infrastructuur.”

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Gerelateerd

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.