The happy financial

Kan de accountant de digitalisering van de klant wel bijhouden?

Hoe snel zijn accountants eigenlijk wanneer het gaat om digitalisering? Anticipeert de accountant op de wensen van de klant? Of lopen ze voorop wanneer het gaat om verdere digitalisering in hun vak?

Als accountant zijn we volledig digitaal. Digitale dossiers in de cloud, communicatie intern en met klanten is volledig digitaal en accordering van documenten door de klant gebeurt met een app. Maar is die digitalisering een reactie op de wensen van de klant? Of lopen we als accountants vooruit op wat een klant digitaal wil hebben?

De klant als aanjager

Ik geloof zelf dat we in de eerste categorie zitten. Klanten uiten hun onvrede over de beperkte digitalisering of opperen een aanvulling op de digitalisering. En de accountant gaat hier vervolgens mee aan de slag. Met name in het kleinbedrijf, waar we als accountant ook nog de administratie en jaarrekening verzorgen voor de klant, is nog veel te winnen. 

Ik merkte het zelf tijdens de zoektocht naar een goed boekhoudpakket voor mijn eigen bedrijf. Eén van de eerste en belangrijkste eisen voor dit pakket was dat het de mogelijkheid moest hebben om bonnetjes te fotograferen en direct te uploaden naar de boekhouding. Het inscannen van bonnen heb ik een paar maanden gedaan. Het kostte me veel te veel tijd en bovendien ergernis, omdat ik wist dat het sneller en makkelijker kon. 

Gelukkig hebben bijna alle online boekhoudpakketten deze functie, dus ik had alsnog ruime keuze. Ik heb nu een pakket met een app waarin ik direct een foto kan maken van mijn bonnetje en die door middel van scan en herken kan verwerken in mijn administratie. Ik heb uiteindelijk gekozen voor e-boekhouden.nl. Over mijn zoektocht heb ik een video opgenomen. 

Ook als accountant zullen we hier rekening mee moeten houden. Klanten zien het niet meer zitten om met complete mappen met bonnetjes van een jaar lang te moeten sjouwen.

Klanten willen, net als ik nu, gewoon een foto kunnen maken en deze uploaden naar de administratie; of deze nu door henzelf of door de accountant bijgehouden wordt. Zeker de nieuwe generatie ondernemers, waar ik mezelf ook toe reken, willen op deze manier zakendoen.

Uren schrijven

Nog zo'n voorbeeld: uren schrijven. Ondanks dat mijn uren-schrijf-dagen als accountant voorbij zijn, houd ik toch mijn uren bij (met inzicht en urencriterium als hoofdredenen).

'Klanten zien het niet meer zitten om met complete mappen met bonnetjes van een jaar lang te moeten sjouwen.'

Als accountant was het iedere dag, week, maand weer een klein drama om die uren in het pakket te moeten verwerken, goed te keuren en te factureren. Hoe vaak heb ik niet geroepen: 'Waarom is hier geen app voor?' 

Nu zit er in mijn simpele online boekhoudpakket dus wel een optie voor het bijhouden van mijn uren. Kinderlijk eenvoudig en ontzettend overzichtelijk. Waarom lukt het mij als ondernemer wel en kunnen hele accountantsorganisaties dit niet voor elkaar krijgen? 

Het leven van klanten makkelijker maken

Moeten we als accountant niet vooruitdenken en anticiperen op wat klanten zouden willen? Wat maakt het leven van klanten makkelijker? Hoe kunnen we ze helpen om het zo eenvoudig mogelijk te maken om hun administratie gestructureerd bij te houden? 

Je wilt als accountant voorkomen dat een klant met een goed idee komt, waarna jij als accountant pas in actie komt. Vooraf nadenken over oplossingen doet zoveel meer voor je dienstverlening als accountant. Volgens mij is dé manier om dat uit te zoeken: door te denken als een klant.

'Moeten we als accountant niet vooruitdenken en anticiperen op wat klanten zouden willen?'

Ik kwam er zelf bijvoorbeeld pas achter hoe irritant het is om bonnetjes te moeten inscannen en hoe eenvoudig het is om bonnen met een foto te kunnen uploaden, toen ik er zelf als ondernemer mee aan de slag ging. Jezelf verdiepen in wat de klant wil en hoe het leven van een klant makkelijker kan worden met behulp van digitalisering: daarin zit de meerwaarde van de accountant. 

Denk jij dat wij als accountant reageren op wensen van een klant met betrekking tot digitalisering? Of lopen we voorop en proberen we de problemen van klanten op te lossen voordat ze ontstaan? Ik ben benieuwd naar jouw mening!

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Gerelateerd

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.