The Happy Financial

Women Leadership Event: 'Stop met mutsen en vier je successen'

'Het old boys network bestaat helemaal niet, maar is een fabel verzonnen door vrouwen zodat ze het mutsenparadijs niet hoeven te verlaten'; een duidelijk statement tijdens het Women Leadership Event, op 7 maart gehouden op de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Marjan Heemskerk-Seeverens

Zo’n uitspraak blijft me wel bij, maar natuurlijk werd er nog veel meer gezegd tijdens dit evenement in het kader van International Women’s Day 2019. Hieronder de meest spraakmakende en opvallende uitspraken en discussies tijdens deze dag.

Als is aangetoond dat diversiteit het bedrijfsleven alleen maar goed doet, waarom is het dan nog steeds niet in ieder bedrijf vanzelfsprekend?

Wereld Vrouwendag is de aanleiding voor dit evenement, maar diversiteit en inclusie staan centraal. Diversiteit is en blijft een belangrijk onderwerp en moet bij alle bedrijven hoog op de agenda staan, trapt IMA-voorzitter Alain Mulder af. Daarom wordt deze Nederlandse editie van de Women’s Accounting Leadership Series dit jaar voor de tweede keer georganiseerd, met als doel opnieuw een wake-up call te zijn. Want als is aangetoond dat diversiteit het bedrijfsleven alleen maar goed doet, waarom is het dan nog steeds niet in ieder bedrijf vanzelfsprekend?
Dat er een beperkt aantal mannen aanwezig is, is trouwens zeker niet de intentie. Maar waarschijnlijk schrikt de titel van het event ‘Women’s Accounting Leadership Series’, mannen te veel af, geeft de IMA-voorzitter tijdens de opening toe.

Vier je successen

Andere reden voor het event is om onze successen te vieren. Tijdens de introductie wordt door Mulder en door NBA-algemeen directeur Harm Mannak aangehaald dat we dat als vrouwen toch echt te weinig doen: trots zijn op wat we bereikt hebben en dat ook willen delen.

Het delen van onze successen, of het gebrek daaraan, blijkt ook duidelijk wanneer gevraagd wordt naar het gemiddelde ervaringsniveau van de aanwezigen in de zaal. Slechts twee aanwezige vrouwen vinden zichzelf top-level en dat zijn (toevallig) zelfstandig ondernemers. Zegt dat iets over de mix van de aanwezigen, of meer over de manier waarop vrouwen naar zichzelf kijken? De bescheidenheid en zichtbaarheid van vrouwen in het bedrijfsleven zijn onderwerpen die tijdens de dag nog vaker terug gaan komen.

Mutsenparadijs

Slechts vijftig procent van de Nederlandse vrouwen is financieel onafhankelijk.

De opvallende quote “Het old boys network bestaat helemaal niet, maar is een fabel verzonnen door vrouwen, zodat ze het mutsenparadijs niet hoeven te verlaten”, komt van Marianne Zwagerman, auteur van het boek ‘Een webshop is geen carrière; ontsnap uit het mutsenparadijs’. Zwagerman is ook spreker, columnist (o.a. op BNR) en oprichter van twee broadcasting bedrijven. Zij heeft een duidelijke boodschap en heeft cijfers meegenomen om die te onderbouwen. Slechts 50 procent van de Nederlandse vrouwen is financieel onafhankelijk, 29 procent werkt 35 uur of meer en 63 procent van de Nederlandse vrouwen tussen de 18 en 25 jaar werkt parttime. Cijfers die de aanwezige vrouwen wel aan het denken zetten.

Toch zijn quota om meer vrouwen aan de top te krijgen volgens Marianne niet de oplossing. Hierdoor denken we namelijk te veel in problemen en blijven we erin hangen. Waarom gaan we niet gewoon aan het werk, zoals de mannen doen? Een tip die Marianne dan ook wil meegeven, is om bij de start van je carrière of bij wisseling van baan goed op de hoogte te zijn van de regels en je vervolgens hierop aan te passen. Niet alles, maar wel zoveel dat je voldoende mee kunt doen. Ga niet proberen om er een heel ander spel van te maken, ken de regels. Neem een paar mannelijke gedragingen over. “Zo moeilijk is dat niet”, zegt ze, ‘en ga daarna je eigen weg”.

Marianne benadrukt dat je hierdoor op de plekken komt waar de beslissingen genomen worden. “Ik ga zelf ook nooit naar bijeenkomsten zoals deze, waar alleen maar vrouwen aanwezig zijn. Ga nooit netwerken in het kippenhok, als de beslissingen genomen worden in het hanenhok.” En de vergaderruimte is veelal niet de plaats waar de beslissingen genomen worden.

Een laatste punt waar Marianne een duidelijke mening over heeft, is de work-life balance van vrouwen en het feit dat dit altijd een issue moet zijn. “Laat je sores thuis; wanneer je niet eens voor jezelf kunt zorgen, waarom zou ik je dan een bedrijf geven om ervoor te zorgen?” Als uiteindelijk blijkt dat je bij een bedrijf werkt dat jou niet op waarde weet te schatten, zorg dan dat je bij een organisatie gaat werken die dat wel doet.

Inclusie

Een heel ander geluid komt van professor Marieke van den Brink, verbonden aan de Radboud Universiteit als hoogleraar gender & diversity studies. We hebben het tijdens deze dag wel over diversiteit en inclusie, maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee begrippen? Diversiteit staat voor het hebben van een mix, die je ook kunt meten aan de hand van cijfers. Inclusie gaat over hoe diversiteit gewaardeerd wordt, hoe je je onderdeel van een groep voelt, maar wel jezelf kunt zijn.

Wanneer we inzoomen op het begrip inclusie stelt Marieke dat de oplossing voor meer inclusie ligt in het feit dat juist de meerderheid, de mannen in het bedrijfsleven, moeten veranderen, in tegenstelling tot de vrouwen zelf. Een statement dat in duidelijk contrast staat met de mening van Marianne Zwagerman.

Marieke komt terug op de bescheidenheid van vrouwen. Het principe van zelfpromotie is goed, maar wel iets dat mannen veel eenvoudiger doen dan vrouwen. Zeggen dat je ergens goed in bent, zorgt er ook voor dat andere mensen denken dat dat zo is. Als vrouw zorgt het er, in tegenstelling tot bij mannen, wel voor dat je minder de ‘gunfactor’ hebt als je veelvuldig aan zelf promotie doet. En die gunfactor is net dat wat je nodig hebt om in aanmerking te komen voor die nieuwe functie of promotie.

Divers samengestelde teams zijn alleen beter voor bedrijven als ze goed geleid worden.

Een ander onderzoek dat Marieke aanhaalt gaat in op vrouwelijk leiderschap, een manier van leidinggeven die veel bedrijven na de crisis in 2008 gered heeft. Vrouwen zijn veel meer het type transformatieleider en minder een (meer mannelijke) transactionele leider. Deze transformatieve vorm van leiderschap zorgt voor leiders met meer visie, die bedrijven juist veel verder gaan helpen. Reden genoeg om genderdiversiteit hoog op de agenda te hebben staan. Maar let wel op: divers samengestelde teams zijn alleen beter voor bedrijven als ze goed geleid worden. Is sprake van slecht leiderschap, dan ondervindt een divers team daar meer hinder van dan een niet-divers team.

Waar volgens Marieke de oplossing ligt, is het sponsorschap. Vrouwen moeten gepromoot worden door sponsors die voor ze opkomen, ze naar voren schuiven en de valse bescheidenheid kunnen wegnemen.

In discussie

Het belang van dit sponsorschap, formeel zowel als meer informeel, wordt benadrukt tijdens de afsluitende paneldiscussie. Quota voor vrouwen aan de top wordt aan de ene kant een goed idee gevonden, want “op die manier kunnen de eerste vrouwen laten zien dat ze het wel degelijk kunnen. Ze hebben daarmee de weg vrijgemaakt voor andere vrouwen, waarna een quotum niet meer nodig is.” Aan de andere kant zijn er ook deelnemers die het eens zijn met Marianne en zeggen dat vrouwen er gewoon voor moeten gaan. “Als je gaat zitten wachten totdat organisaties een cultuurverandering hebben doorgemaakt en zich aangepast hebben naar vrouwen, ben je waarschijnlijk al lang met pensioen.” De Nike-slogan Just do it is dan ook een veelgehoorde uitspraak tijdens de discussie.

Het belangrijkste blijft om werk te doen dat je écht leuk vindt. Want als je dat doet, voelt het niet als werk. Dan ontstaat er ook geen discussie over hoeveel uur je werkt en of je een gezonde work-life balance hebt. Dat wordt door de verschillende panelleden bevestigd.

Tijdens deze tweede Nederlandse editie van het Women Leadership Event kwamen veel verschillende meningen en invalshoeken voorbij, wat het een hele interessante dag maakte. De ‘andere’ geluiden zorgen ervoor dat de discussie omtrent diversiteit en inclusie hoog op de agenda blijft staan.

Marjan Heemskerk is registeraccountant. Sinds 2016 blogt en vlogt ze als The Happy Financial over persoonlijke financiƫn en bespreekt thema's voor ondernemers in het mkb. Eerder werkte ze bij PwC, BDO en Witlox Van den Boomen.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.