Magazine

Be smart

Hoe gaan accountants om met innovatie? Slimme oplossingen in de praktijk, gekozen door de werkgroep Accounttech van de NBA. Dit keer: The Audit Generation uit Utrecht.

Dit artikel is verschenen in Accountant Q3, 2019

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

The Audit Generation noemt zichzelf “het meest innovatieve accountantskantoor van Nederland”. Het kersverse accountantskantoor werd opgericht in april 2019 door registeraccountants Mark van Diermen en Corinne Haenen en kijkt naar de toekomst door sterk in te zetten op data-analyse. Net zo belangrijk als de innovatieve technologie, is de bedrijfscultuur bij The Audit Generation. Werknemers bepalen zelf hun werktijden, hebben een ongelimiteerd aantal vakantiedagen en krijgen betaald tijd om te werken aan projecten met een sociale impact. Van Diermen: “Wij werken om plezier te hebben.”

‘Het meest innovatieve accountantskantoor’, waar zit hem dat in?
“Dat zit hem enerzijds in hoe wij het bedrijf aansturen en anderzijds in ons data-analyseplatform. The Audit Generation is een zelfsturende organisatie, wat betekent dat onze medewerkers veel vrijheid krijgen om hun werk in te delen zoals zij dat zelf willen, zolang de klant maar tevreden is en het werk kwalitatief op niveau wordt uitgevoerd. Daarnaast zetten wij sterk in op een innovatief data-analyseplatform. Cliënten worden daarmee zeer efficiënt door een online portal geholpen met onder meer wettelijke controles, het samenstellen van de jaarrekening en subsidieverklaringen. Aan de hand van een database van een cliënt voeren wij analyses uit per typologie, zoals de kannibalisatie van de voorraad bij de lancering van nieuwe productgroepen, of de ‘geld- en goederenbeweging’ in aantallen en waarde. De portal maakt de analyses voor de klant inzichtelijk en genereert ook de werkprogramma’s en selecties voor de accountant. Ook de uitvraag van ontbrekende gegevens is geautomatiseerd. Dat bespaart enorm veel tijd.”

Hoe werkt dat in de praktijk, ongelimiteerde vakantiedagen en flexibele werktijden?
“We hebben ons laten inspireren door fintech-organisaties en andere tech-bedrijven en zijn gaan kijken hoe we die manier van werken konden inpassen in een accountantsorganisatie. Wij sturen op output, niet op input. Zolang het werk goed wordt gedaan en er op tijd wordt geleverd, is er veel mogelijk. Het is belangrijk dat onze werknemers zich goed voelen. Het gaat niet alleen om geld verdienen; je moet plezier hebben in je werk om te kunnen excelleren. Onze sociale impact is daar ook onderdeel van: we doneren jaarlijks 2,5 procent van onze omzet en/of tijd aan goede doelen. En iedereen mag zelf zijn eigen doel bepalen. Dus stel dat een werknemer zijn eigen lokale basisschool wil steunen, dan kan dat; het gaat erom dat je een sociale impact kunt maken en voldoening uit je werk krijgt.”

De arbeidsmarkt voor accountants kent zijn uitdagingen. Hoe gaat dat bij jullie?
“Dat gaat heel goed. Mede door onze organisatiecultuur komen we makkelijk aan sollicitanten. We hebben een vliegende start gemaakt en het is de bedoeling om stevig, maar niet te snel door te groeien. Volgend jaar verdubbelen zou mooi zijn, daarna zien we wel verder.”

Gaan de zaken goed?
“We merken dat ons concept momenteel al goed aanslaat bij jonge ondernemers, startups, maar bijvoorbeeld ook in de e-commerce en bij IT-bedrijven. Vooral bedrijven die innovatief bezig zijn kunnen zich vinden in onze werkwijze en ons dataplatform. Ook hebben wij een aparte joint venture opgericht, Cheeta Audit Solutions, waarin ons dataplatform is ondergebracht. Inmiddels leveren wij onze data-analyse tools vanuit die joint venture ook aan twee top-tien accountantskantoren en een aantal kleinere kantoren.”

Björn Remmerswaal is redacteur van Accountant.nl.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.