Magazine

Dilemma: een 'finfluencer' zonder opleiding

Eén van de nieuwe opdrachtgevers in uw mkb-accountantspraktijk is daghandelaar en vermogend financieel influencer (finfluencer). Via online netwerken en als spreker heeft zij invloed op een grote schare volgers.

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 1, 2022

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel (pdf)
» Download het hele nummer (pdf)

Ze schrijft en spreekt over het verkrijgen van financiële vaardigheden, het vermijden of sneller afbetalen van studieschulden en over beleggen. Op haar website biedt zij online cursussen over cryptocurrency en beleggen aan. Een goedlopend YouTube-kanaal met duizenden volgers geeft een inkijkje in haar flitsende leven.

De finfluencer beschikt niet over een relevante financiële opleiding, maar informeert haar volgers wel over mogelijke beleggingen. Daarachter zit een lucratief verdienmodel. Haar online achterban is erg jong, vooral tieners. Iedere boodschap begint met de mededeling dat er geen financieel advies wordt gegeven, zoals de AFM vereist.

Deze vorm van online beïnvloeding is niet gereguleerd en brengt risico’s met zich mee. Uw manager, wiens kinderen deze finfluencer op de voet volgen, vindt het een interessante en leuke nieuwe opdrachtgever die een grote groep mensen bereikt en bijdraagt aan financiële educatie. Maar u vraagt zich af wat u hier als accountant mee moet. Wat doet u?

  1. Een grote groep jonge mensen neemt wellicht beslissingen op basis van de inzichten van deze influencer, met alle risico’s van dien. Ik wil daarvoor geen verantwoordelijkheid dragen en geef de opdracht daarom terug met deze toelichting.
  2. Ik parkeer mijn bevindingen en wacht een verkenning naar werkwijze en impact van financiële influencers door de AFM af.
  3. Ongeacht mijn unheimische gevoelens: De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de volgers van de influencer zelf.
  4. Ik doe iets anders, namelijk...

Ongemakkelijk

Op dit dilemma wordt door enkele honderden leden gereageerd. Veertig procent van de deelnemers kiest voor optie 1 en geeft de opdracht terug, ondanks de positieve manager. 32 procent kiest voor optie 2. De genoemde verkenning naar finfluencers door de AFM ligt er inmiddels, maar vormt nog geen reden voor nieuwe wetgeving. Twintig procent neemt de opdracht gewoon aan, hoewel het ongemakkelijk voelt. Zeven procent kiest voor iets anders en nuanceert het oordeel. “Er zijn ook autodidacten die hun kennis via zelfstudie en zonder begeleiding hebben verworven. Ik blijf daarom alert op de inhoud en probeer te beoordelen of deze hout snijdt. Daarnaast zal ik jaarlijks willen vaststellen of er inhoudelijke klachten zijn of ontstaan die duiden op misleiding en dergelijke.” De betrokken accountant blijft letten op berichtgeving over de finfluencer.

Een ander gaat in gesprek met de opdrachtgever over haar opleiding en wat zij doet om volgers te waarschuwen, “om zo meer te weten te komen over de integriteit van de klant”. Op basis daarvan kijkt de accountant of de opdracht wordt geaccepteerd of niet. Ook wordt een suggestie gedaan om te zien hoe het kantoor aankijkt tegen de klant en of men hiermee geassocieerd wil worden. Hoe zit het met het verdienmodel en de risico’s bij de opdrachtgever en haar klanten? Eén van de reageerders verdiept zich eerst verder in de ins en outs van deze klant, met “daarbij vooral ook aandacht voor ethische aspecten en bedreigingen”.

Heeft u zelf een werkgerelateerd dilemma dat u graag (anoniem) wilt voorleggen aan anderen? Deel het via de DilemmApp en kijk hoe uw beroepsgenoten handelen.

Een aansprekend dilemma, zoals eerder aan NBA-leden voorgelegd via de DilemmApp. De DilemmApp (blauw icoontje) is beschikbaar in de appstores voor Androïd en Apple. Verificatiecode voor inloggen: Accountant. Meer dilemma’s via nba.nl.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.