Nieuws

'KPMG gaat concurrentie in kleinbedrijf niet winnen'

KPMG zal de concurrentie op de mkb-markt voor samenstelwerkzaamheden niet winnen van it-bedrijven en de kleine kantoren. Onder andere de regelgeving waaraan KPMG moet voldoen als oob-kantoor pakt nadelig uit in dit marktsegment.

Dat stelt Marc Hogeboom, hoofd audit en bestuurder van KPMG, in een interview met Accountant.nl. “Omdat we een oob-kantoor zijn moeten we bij het accepteren van klanten een aantal stappen nemen voor bijvoorbeeld risicomanagement en onafhankelijkheid. Zelfs als het gaat om een samenstelopdracht van duizend euro per jaar. Dat vraagt tijd, energie en kosten die kleinere kantoren in mindere mate hoeven te besteden aan hun klanten.”

Hogeboom legt uit waarom KPMG een deel van de mkb-activiteiten heeft verkocht aan EBPI, een bedrijf dat is in geautomatiseerde informatie-uitwisseling. Hij benadrukt dat het puur gaat om de samenstelpraktijk, salarisverwerking en pensioenadministratie, activiteiten die waren ondergebracht bij KPMG MKB en die vooral aftrek vonden aan de onderkant van de mkb-markt.

“Het gaat hier nadrukkelijk niet om bedrijven die wettelijk verplicht zijn om een jaarrekeningcontrole te laten uitvoeren of degene die dit op vrijwillige basis laten doen, en ook niet om adviesdiensten voor het mkb, die zijn juist een speerpunt voor ons. Daarmee richten wij ons op de middelgrote bedrijven, onvergelijkbaar met  MKB-bedrijven die op basis van hun omvang en omzet die verplichting niet hebben.”

Nog maar een paar jaar geleden waren de verwachtingen bij KPMG heel anders. “De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in de samenstelpraktijk voor het mkb”, vertelt Hogeboom. “We dachten dat we met onze it-portal voor het mkb de state of the art hadden. Maar die van andere, kleinere kantoren blijken vaak minstens zo goed te zijn. Na een strategische review hebben we geconcludeerd dat we aanstaande concurrentie met it-bedrijven niet aankunnen op dit gebied.”

De conclusie was dat deze activiteiten niet langer pasten in de strategie, zegt Hogeboom. KPMG wil zich wat betreft de audit volledig toeleggen op controle. “Hierin willen wij de norm zijn. Die strategische keuze vraagt om focus. In KPMG MKB gaat weliswaar tien miljoen euro om en er werken zo’n 150 mensen, maar het aandeel in de totale omzet van KPMG is maar drie procent, en in de auditpraktijk vijf procent.”

“Om deze markt slagvaardig te bedienen zijn goede it-systemen nodig. Maar wij bouwen geen it-straten. Wij zijn ervan overtuigd dat EBPI daar juist heel goed in is en door kan groeien in dit gedeelte van de markt.”

Voorlopig wordt de nieuwe dienstverlening van EBPI, dat verdergaat onder de merknaam 216 Accountants, voortgezet vanuit vestigingen van KPMG. Beide partijen worden binnen die kantoren fysiek van elkaar gescheiden.

De terugtocht van KPMG uit het kleinbedrijf vertoont gelijkenis met prognoses op de Engelse markt. Begin dit jaar voorspelden Engelse accountantskantoren een nederlaag van de big four op deze markt. Juist vanwege het vermeende onvermogen van grote kantoren om concurrerende tarieven te bieden aan kleine ondernemers.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.