Nieuws

Accountants experimenteren met blockchain

Grote accountantskantoren proberen te ontdekken wat blockchain voor henzelf en hun klanten betekent. Tot concrete diensten leidt dit nog niet. De schaarse initiatieven zijn vooral experimenteel, kostbaar en internationaal.

Grote accountantskantoren willen vooraan staan bij de ontwikkeling van de blockchain. KPMG bijvoorbeeld is op zoek naar talent met ervaring op het gebied van blockchaintechnologie. En EY trok vorig jaar Paul Brody aan, de blockchainexpert van IBM.

Blockchain is een opkomende technologie die de financiële wereld flink gaat veranderen, zo wordt voorspeld. Financiële transacties kunnen razendsnel plaatsvinden zonder tussenkomst van banken of notarissen. Vindt er een transactie plaats, dan rekenen alle aangesloten computers door of die mogelijk is. Alle transacties blijven bewaard. Er wordt rekening mee gehouden dat deze technologie ook voor accountants grote gevolgen gaat hebben. Maar niemand weet nog precies welke dat zullen zijn.

Daar hopen de big four proefondervindelijk achter te komen. Zo is PwC in gesprek met klanten over kansen en bedreigingen van blockchain, vertelt Ilja Linnemeijer, partner van PwC Nederland die in de accountantspraktijk verantwoordelijk is voor innovatie. Kennis over de blockchain haalt PwC uit de vele samenwerkingsverbanden met technologiebedrijven.

"We denken nu volop na over de rol van de accountants en adviseurs in een blockchain-wereld",  legt Linnemeijer uit. "Onze aanwezigheid in het internationale startup- en scale-up netwerk helpt ons de razendsnelle fintech-ontwikkelingen te duiden."

Zo heeft PwC heeft allianties met bedrijven als Blockstream, Digital Asset, Eris, Libra en Ripple. In Nederland is er samenwerking aangegaan met BigData Company. Op deze allianties zijn wereldwijde teams gezet, aldus PwC, ook uit Nederland. In dat team zitten zowel consultants uit de adviestak als professionals van risk assurance.

Maar tot concrete nieuwe dienstverlening leidt dat nog niet. "Daar is het nog te vroeg voor", zegt Alexandre Janssen, binnen Deloitte verantwoordelijk voor innovatie in de EMEA-regio. "Vergelijk het maar met de opkomst van het internet in de jaren negentig. Toen waren er wereldwijd ook maar een paar honderd specialisten die zich hiermee bezighielden. In dat stadium zitten we nu met de blockchain. We willen vooral weten wat dit betekent voor onze klanten, bijvoorbeeld voor de audit. Het is nog heel spannend welke gevolgen de blockchain heeft voor bijvoorbeeld controleprocessen of voor privacy."

Deloitte probeert dit aan de weet te komen via het Rubix-platform, een soort technologielaboratorium waar klanten in een veilige omgeving kunnen experimenteren met de blockchain. Deloitte Nederland onderzoekt hoe ook Nederlandse klanten kunnen profiteren van dit platform. "We zijn een internationaal bedrijf en dit soort innovaties pakken we ook internationaal aan", zegt Janssen. "We doen dat ook niet alleen vanuit de accountancy, want dit onderwerp gaat veel breder. Blockchain is ook toepasbaar in bijvoorbeeld de zorg, muziekindustrie en internet of things."

Voor kleinere accountantskantoren is het moeilijker om zelf vorm te geven aan de ontwikkelingen rond de blockchain. Investeringen zijn kostbaar en duren lang. "Over het onderwerp blockchain staan er bij BDO Nederland in 2016 geen concrete initiatieven op de rol", aldus woordvoerster Evi van den Oever van BDO. "Wel wordt het thema op dit moment op internationaal niveau aangevlogen en kunnen wij binnen ons internationale BDO-netwerk gebruikmaken van deze specifieke kennis en expertise."

Kantoren die niet zelf investeren in de ontwikkeling van de blockchain, proberen toch de deskundigheid erover in huis te halen. "Wij investeren in het naar ons toetrekken van kennis over nieuwe technologie, die wij delen met medewerkers en cliënten", vertelt Arno van der Heijden, bestuursvoorzitter bij Baker Tilly Berk. "Hiervoor hebben wij een kennisplatform gecreëerd waarop reeds vele filmpjes en blogs zijn verzameld over dit soort ontwikkelingen."

Zo put Baker Tilly Berk uit de deskundigheid van de Nederlandse blockchainexpert Rutger van Zuidam. "Onze filmpjes worden nu gemiddeld 13.000 keer per stuk bekeken", vervolgt Van der Heijden. "Ze worden ook getoond in het onderwijs, op hogescholen en universiteiten. Dat toont wat ons betreft aan dat we hiermee een grote behoefte invullen die bestaat onder de huidige en toekomstige ondernemer en manager."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.