Nieuws

ING: alleen nog elektrische auto’s in 2035

In 2035 is de brandstofmotor in personenauto's verleden tijd: de elektrische auto is op weg naar een honderd procent aandeel in de Europese autoverkopen. Over zeven jaar wordt het per kilometer al goedkoper om elektrisch te rijden. Dat voorspelt het economisch bureau van ING.

Nu hebben elektrische auto's in Europa nog maar een marktaandeel van 0,2 procent, maar dat groeit vanaf 2020 snel naar zo’n twintig procent. Daarna treedt een verdere versnelling op en in 2035 wordt er geen nieuwe benzine- of dieselauto meer verkocht, stelt ING in het rapport Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry.

Barrières

Momenteel zijn er nog drie belangrijke redenen voor consumenten om niet over te stappen naar elektrische auto's: beperkingen in de laadinfrastructuur (genoemd door 20 procent van de consumenten), een te krappe actieradius (28 procent) en de hoge prijs van elektrische auto's (40 procent).  Die barrières worden de komende jaren geslecht, aldus ING.

De snelle groei van het aantal oplaadpunten en een hogere actieradius helpen bij de acceptatie van elektrische auto's. Nieuwe elektrische modellen, zoals de Tesla Model 3, krijgen een actieradius van driehonderd kilometer of meer. Ook voorziet het ING-rapport een sterke prijsdaling van accu's. Al over zeven jaar zal een kilometer in een elektrische auto goedkoper zijn dan een kilometer in een vergelijkbare diesel- of benzinevariant.

Boot missen

Momenteel hebben de Europese autobouwers een kwart van de wereldmarkt voor brandstofmotoren in handen. Maar elektrische auto’s worden vooral aangedreven door li-ionaccu's, die slechts voor drie procent in Europa worden gemaakt. Met name China en Japan hebben bij die batterijproductie een groot marktaandeel en Tesla neemt vanuit de VS ook een flink deel voor haar rekening. De druk op de waarde van aandrijflijnen zal toenemen, terwijl de marges dalen, meent ING. Ook zullen (batterij) leveranciers de ontwikkeling en productie van aandrijflijnen meer naar zich toetrekken. Europa dreigt zo de boot te missen bij elektrische aandrijving.

Van de 190 miljard euro die jaarlijks omgaat in de automobielproductie verdwijnt mogelijk een derde door de verschuiving naar elektrische auto's. In vergelijking met benzine- of dieselauto's bevatten die veel minder onderdelen. Fabrieken waar nu nog bijvoorbeeld motoren of versnellingsbakken worden gebouwd, zullen verdwijnen.

Onduidelijk is nog wat een en ander op termijn zal gaan betekenen voor de inkomsten van de staat, die jaarlijks vele miljarden incasseert aan BPM en accijns op fossiele brandstoffen. Verder vallen elektrische auto’s nu nog onder een zeer gunstig fiscaal regime. Als elektrisch rijden de norm wordt zal dat ongetwijfeld veranderen. 

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang vier keer per week (maandag, woensdag, donderdag en vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox..