Nieuws

PLUS en Philips winnen Kristalprijs voor openheid over keten

Supermarktketen PLUS en elektronicaconcern Philips zijn de winnaars van de Kristalprijs 2018. De maatschappelijke jaarverslagen van deze organisaties blinken uit op het gebied van ketentransparantie. Ook Zeeman en Unilever waren genomineerd.

Terwijl politieke partij 50 Plus een deur verder in congrescentrum Antropia in Driebergen stevig aan het ruzie maken was, zette de jury van de Kristalprijs de genomineerde bedrijven in het zonnetje. De vier waren genomineerd voor hun openheid over mogelijke gevolgen van hun activiteiten voor mens, milieu en natuurlijk kapitaal. Daarbij ging het dit jaar specifiek over ketentransparantie.

Alfa-bestuursvoorzitter en bekend innovator binnen het accountantsberoep Fou-Khan Tsang benadrukte bij de start nog eens het grote belang van niet-financiële informatie en het goed rapporteren daarover. "Als je economische beslissingen neemt is duurzaamheid daar tegenwoordig altijd onderdeel van."

Transparantiebenchmark

De Kristalprijs was dit jaar voor het eerst een themaprijs. De Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, tot nu toe jaarlijks de basis voor de prijs, wordt voortaan tweejaarlijks opgesteld; voor het eerst in 2019.

Behalve de winnaars werden daarom dit keer ook criteria voor de Transparantiebenchmark 2019 bekendgemaakt. De benchmark draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van rapportages en zorgt zo voor meer maatschappelijk draagvlak, benadrukte David Pappie, directeur Topsectoren en Industriebeleid bij EZ.

Themaprijs

De jury, die naast voorzitter Monica Milz bestaat uit Martin Hoogendoorn en Petri Hofsté, kreeg voor de themaprijs van dit jaar ruim twintig verslagen onder ogen. Daaruit werden de genoemde vier genomineerd.

De toppers van afgelopen jaren waren wat minder vertegenwoordigd, wellicht vanwege het thema ketenaansprakelijkheid, meende juryvoorzitter Milz. Voor de prijs van dit jaar was er geen harde puntentelling, maar werd gekeken naar de verbinding van de missie van een bedrijf met de activiteiten in de hele keten. Ook het geboden inzicht in dilemma’s en het lerend vermogen van de organisatie woog mee.

Bij de vier uiteindelijk genomineerden was sprake van een tweedeling, stelde Milz: naast twee multinationals die traditioneel hoog scoren in de Transparantiebenchmark (Philips en Unilever) ook twee verrassende organisaties, die zich meer op één of enkele nationale markt(en) richten (PLUS en Zeeman). Vanwege die onvergelijkbaarheid besloot de jury dit jaar twee Kristalprijzen uit te reiken.

Voor de jury was de mate van onderscheidend karakter binnen de sector daarbij doorslaggevend: "PLUS is in haar sector een 'best practice' qua uitwerken van het ketenbeheer en inzichtelijk maken van hun verantwoordelijkheden", aldus Milz. Philips geeft een indrukwekkend inzicht met haar Environmental Profit & Loss, inclusief maximale assurance. Verbeterpuntje bij Philips was nog wel de leesbaarheid van het verslag voor stakeholders.

De Kristalprijs is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en de NBA. Eerdere Kristalprijs-winnaars zijn Royal BAM, Alliander, AkzoNobel, NS, Philips, DSM en KPN.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.