Nieuws

NOAB: 'Horizontaal Toezicht fundamenteel anders inrichten'

Het is hoog tijd dat Horizontaal Toezicht (HT) grondig wordt herzien. Dat stelt de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB). Niet alleen de manier van samenwerken schiet volgens de organisatie tekort om van HT echt een succes te maken, ook het ontbreken van een duidelijke meerwaarde voor zowel klant als kantoor is daar debet aan.

NOAB pleit voor een herziening van het hele systeem van HT en wil samen met de Belastingdienst en de branche "fundamenteel andere uitgangspunten kiezen om een nieuw HT op te bouwen".

Uit ledenonderzoek van NOAB blijkt dat kantoren zowel voor- als nadelen ondervinden. Positief vindt men het (snelle) vooroverleg, korte lijnen, zekerheid voor de klant, uitstraling van extra kwaliteit en de transparantie en het vertrouwen.

"Maar de nadelen liegen er niet om: geen duidelijke toegevoegde waarde voor klant en kantoor, klanten zonder HT worden ook nauwelijks gecontroleerd, de kosten gaan omhoog en het levert meer werk op, en er is geen/weinig vrijheid voor een andere mening (klant staat niet meer centraal). Ook voelen kantoren zich een verlengstuk van de Belastingdienst en heeft men het gevoel dat Horizontaal Toezicht niet wordt 'gedragen' door de dienst", aldus NOAB.

'Andere richting door gehele keten'

Die nadelen zijn al jaren bekend, maar desondanks gebeurt er te weinig, vindt NOAB. Daarom pleit de organisatie voor een systeemwijziging, met fundamenteel andere uitgangspunten. "Hiervoor is moed nodig van zowel de koepels als de Belastingdienst om keuzes te maken en de veranderingen samen met de hele keten te dragen."

NOAB stelt de volgende uitgangspunten voor:

  • Zorg voor intensieve samenwerking in de keten: verlengstuk wederzijds positief invullen (wij-wij denken)
  • Maak duidelijke afspraken over verwachtingen, commitment en wederzijdse communicatie
  • Kies voor een ander deelnamesysteem (bijvoorbeeld op basis van een keurmerk)
  • Maak gebruik van meer digitalisering in de samenwerking
  • Blijf kwaliteit en assurance toevoegen door de financieel dienstverlener, ook richting digitale toekomst (boven het primaire proces)
  • Bouw een online platform: werk door financieel dienstverlener, processen versimpelen, snel overleg etc.
  • Verwerk samenwerking/rol financieel dienstverlener in (wederzijds) opleidingstraject
  • Draag actief het verschil uit tussen HT en niet-HT (erkenning en herkenning)
  • Geef klanten die aan HT meedoen privileges

NOAB heeft deze voorstellen en standpunten opgenomen in een position paper, dat aan de Belastingdienst en de koepels is aangeboden. "NOAB doet een dringend beroep op de samenwerking en het gezamenlijk belang in de keten, waarbij ook de top van de Belastingdienst keuzes moet maken om de hoognodige vernieuwing van HT vorm te geven."

Als alles bij het oude blijft voorziet NOAB vroeg of laat het einde van HT. "Laat duidelijk zijn dat NOAB in de basis gelooft in het fenomeen HT. Maar om het tot een echt succes te maken is het nu wel tijd voor all or nothing-mentaliteit vanuit alle betrokken partijen, waarbij NOAB zich graag als gesprekspartner beschikbaar stelt en de handen uit de mouwen wil steken."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.