Nieuws

Accountants Baker Tilly Berk krijgen bijna miljoen euro boete voor falend klantenbeleid (FD)

Accountantsorganisatie Baker Tilly Berk krijgt een boete van € 900.000 van toezichthouder AFM.

Bas Knoop

De financiële waakhond vindt de manier waarop Baker Tilly Berk toetst of een bedrijf wel geaccepteerd mag worden als klant onzorgvuldig.

Zo schiet het kantoor tekort bij onderzoek naar de betrouwbaarheid en integriteit van een bedrijf waarvan het de jaarrekening wil gaan controleren. Ook op de omgang met 'risicovolle klanten', bijvoorbeeld een ondernemer die verwikkeld raakt in een rechtszaak, uit de AFM kritiek. De toezichthouder maakte de boete maandagochtend bekend.

De boete is een nieuwe tegenvaller voor het accountantskantoor. Baker Tilly Berk (BTB) lag de afgelopen jaren al meerdere malen onder vuur van de AFM. Zo loopt BTB achter op de andere grote en middelgrote accountantskantoren bij de invoering van de maatregelen uit het grote hervormingsplan van de sector, bleek juni vorig jaar. Daarnaast vervolgt het Openbaar Ministerie het kantoor voor medewerking aan belastingontduiking. BTB zou in 2006 een ontoelaatbare fiscale constructie hebben opgetuigd voor een mkb-ondernemer.

Bestuursvoorzitter Anneke van Zanen-Nieberg, die maart dit jaar bij Baker Tilly Berk begon, is teleurgesteld. 'Een boete van de AFM is nooit goed voor het imago van een kantoor. Het benadrukt wel het belang om veranderingen met kracht door te zetten.'

Betrouwbaar en integer

De boete is gebaseerd op een onderzoek van de toezichthouder over de periode januari 2014-april 2017 naar de manier waarop Baker Tilly Berk omgaat met de 'integriteitsrisico's' van zijn (potentiële) klanten. Voordat een bedrijf geaccepteerd kan worden als klant moeten accountants uitgebreid onderzoek doen naar de betrouwbaarheid en integriteit van de ondernemer. Dat gebeurt door verzameling van informatie over bijvoorbeeld de eigenaren, het bestuur en de bedrijfsactiviteiten. Is het bedrijf een te groot risico, dan mag het niet geaccepteerd worden als klant. Wordt een ondernemer wel klant, dan moet het accountantskantoor in de gaten blijven houden of de integriteit van het bedrijf niet in het geding komt.

Op beide punten uit de AFM kritiek. Zo is er bij BTB geen duidelijk beleid wat te doen als een bedrijf verzeild raakt in een rechtszaak of financieel schandaal. Ook ontbreekt een helder overzicht van mogelijke integriteitsrisico's van de bedrijven en instellingen die BTB controleert. 

'Daarnaast concludeert de AFM dat wij geen afgetimmerd kader hadden op basis waarvan wij bedrijven als klant accepteerden', zegt Van Zanen-Nieberg. 'Individuele afwegingen van partners gaven vaak de doorslag, terwijl iedere potentiële klant door dezelfde hoepel moet springen.'

Lagere boete

De AFM rondde het onderzoek al in april 2017 af, maar maakt de boete nu pas openbaar. Omdat BTB voortvarend aan de slag ging met de aanbevelingen van de toezichthouder, is de boete verlaagd van € 1,2 mln naar negen ton. 'Zo hebben wij inmiddels een duidelijk overzicht gemaakt van de risico's bij onze klanten', stelt Van Zanen-Nieberg.

Aanleiding voor het AFM-onderzoek waren meldingen die BTB in de afgelopen jaren zelf deed bij de toezichthouder over drie klanten die onderwerp werden van een strafzaak. 'Dat was voor de AFM reden om ons beleid ten aanzien van risicoklanten onder de loep te nemen', meldt de bestuursvoorzitter van BTB.

Van Zanen-Nieberg wil niet zeggen om welke drie bedrijven het gaat en of zij nog steeds klant zijn van BTB. Het middelgrote accountantskantoor denkt nog na of het bezwaar aantekent tegen de boete van de AFM.

Copyright © Het Financieele Dagblad, 2018. fd.nl

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.