Nieuws

ING: 'Faillissementen naar laagste niveau van deze eeuw'

Het aantal faillissementen daalt dit jaar met 10 procent naar het laagste niveau van deze eeuw.

Dat verwacht het ING Economisch Bureau. De daling is wel minder sterk dan voorgaande jaren. Ondanks de goede economische vooruitzichten, staan bedrijven volgens de ING ook voor structurele uitdagingen, zoals veranderend consumentengedrag en het ontstaan van nieuwe markten. Hoewel de kans op faillissement voor starters en volwassen bedrijven gelijk is, zijn de oorzaken daarentegen veelal verschillend.

In de eerste helft van 2018 zijn er 1.829 bedrijven failliet gegaan, 13 procent minder vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. In de meeste sectoren gingen minder bedrijven failliet. De grootste dalingen deden zich voor in de bouw (-22 procent) en de zakelijke dienstverlening (-18 procent). Beide sectoren profiteren van de goed draaiende economie.

Alleen in de detailhandel (+4 procent) en de zorg (+15 procent) gingen meer bedrijven bankroet. De zorgsector kampt nog altijd met de nasleep van doorgevoerde hervormingen en bezuinigingen in voorgaande jaren. In de detailhandel verkeren veel winkeliers, ondanks stijgende consumentenbestedingen, structureel in zwaar weer.

Oorzaken

Uit de cijfers van ING blijkt dat onder mkb-bedrijven 29 procent van de bedrijven die failliet gaan startende bedrijven (jonger dan drie jaar) zijn. Een derde van de failliete bedrijven bestaat daarentegen uit volwassen bedrijven van tien jaar of ouder. "Hoewel de kans op een faillissement (gemeten op totaal aantal bedrijven in de betreffende leeftijdscategorie) vrijwel gelijk is, zijn de oorzaken waardoor een bedrijf failliet gaat voor de zeer jonge en oudere bedrijven wel degelijk verschillend", aldus de ING.

Bij startende bedrijven zijn de oorzaken onvoldoende interesse in het product/dienst, problemen met het aantrekken van groeikapitaal en het ontbreken van de juiste ondernemerskwaliteiten. Bij volwassen bedrijven zijn dat te laat inspelen op marktontwikkelingen, zoals digitalisering, nieuwe technologieën of veranderend klantgedrag, het verdwijnen van de relevantie van een product, dienst of verdienmodel, en het niet langer kostendekkend zijn van het verdienmodel.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.