Nieuws

ACM wijst bedrijven op grenzen online sturing

Bedrijven hebben online steeds meer middelen tot hun beschikking om consumentengedrag te volgen en de beïnvloeden, maar soms gaan ze daarbij over de schreef. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt dat door data gedreven aanbiedingen kunnen overslaan in misleiding.

De marktwaakhond heeft vandaag een een nieuwe leidraad ter consultatie gepubliceerd, waarin de regels voor onlineaanbiedingen nog eens worden onderstreept.

Consumenten moeten volgens de wet altijd hun keuze kunnen maken op basis van informatie die klopt en volledig is. Nu sites met behulp van algoritmes aanbiedingen op de persoon kunnen aanpassen, levert dat een schemergebied op van wat mag en niet. "We moeten ervoor waken dat bedrijven voor consumenten gaan bepalen wat de juiste keuzes zijn", zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. "Dit gebeurt als bedrijven consumenten gericht bepaalde informatie tonen en andere informatie achterhouden."

De ACM noemt als voorbeeld boekingssites voor het vinden van een hotelkamer. Als er bijvoorbeeld staat dat van een bepaald hotel nog maar twee kamers beschikbaar zijn, moet dat wel kloppen. Anders is er sprake van misleiding, licht een woordvoerster toe.

Consultatie

De nieuwe leidraad is tot stand gekomen met inbreng van vertegenwoordigers van bedrijven, consumenten en de wetenschap. De ACM nodigt betrokkenen uit te reageren als zij suggesties hebben ter verbetering. Dit kan tot 16 januari 2020. Begin 2020 verwacht de ACM de definitieve leidraad vast te stellen.

Bron: ANP/ACM

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.