Nieuws

'Coronavirus raakt bevoorrading uit China'

De uitbraak van het coronavirus kan de bevoorrading van Nederlandse bedrijven die zakendoen met China in de problemen brengen.

"Door het Chinees Nieuwjaar waren de meeste Chinese bedrijven al gepland dicht, maar door het virus is die sluiting in veel gevallen met een week verlengd en dat zorgt voor westerse klanten voor problemen met de aanvoer van onderdelen", meent Bart Vos, wetenschappelijk directeur van het instituut voor supply chain innovatie BISCI en verbonden aan Maastricht University.

Volgens Vos heeft de uitbraak zeker ook effect op de wereldeconomie. "In 2003 zorgde het SARS-virus al voor behoorlijke economische schade, maar nu is China een veel grotere speler in mondiale ketens", aldus de deskundige op het vlak van inkoopmanagement en leveringsketens. "Net als in 2003 met SARS zal de economische dip tijdelijk zijn, maar de komende maanden zullen ook Nederlandse bedrijven last hebben van deze situatie."

Bedrijvigheid

Vos wijst er op dat de Chinese stad Wuhan, waar het virus ontstond en die momenteel 'op slot' zit, een belangrijk logistiek knooppunt is in het midden van China. Hij doet zijn uitspraken in een commentaar op nieuwe cijfers van de Nederlandse Vereniging van Inkoopmanagers (Nevi) over de bedrijvigheid in de Nederlandse industrie.

Die bedrijvigheid is in januari minder sterk gekrompen in vergelijking met december. Volgens Vos is de krimp inmiddels bijna verwaarloosbaar te noemen. "Het zou echter te voorbarig zijn om nu rustig achterover te gaan leunen. Nederland is immers een open economie en mondiaal gezien is er nog wel de nodige onzekerheid."

Waarschuwingen

Meerdere deskundigen zijn de laatste dagen al met waarschuwingen gekomen over de economische impact van de virusuitbraak. Volgens economen van ING wordt de wereldhandel geraakt door maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Ook voorzien ze een mogelijk 'sneeuwbaleffect' als de voorraden van essentiële elektronische componenten uit China straks uitgeput zouden raken.

Veel Chinese fabrieken zijn momenteel gesloten en luchtvaartmaatschappijen hebben hun passagiersvluchten van en naar China geschrapt. Hoewel de meeste vrachtvluchten voorlopig doorgaan, gaat meer dan de helft van de luchtvracht met passagiersvliegtuigen mee.

Luchtvracht als geheel is goed voor ongeveer een derde van de wereldhandel, becijfert ING. Op Schiphol, een van de belangrijkste Europese vrachthubs, is 17 procent van de inkomende vracht afkomstig uit China, aldus de bank.

Bron: ANP

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.