Nieuws

Zeven op de tien ondernemers verwachten coronacrisis te overleven

Circa zeven op de tien ondernemers verwachten dat hun bedrijf de coronacrisis (zeker of waarschijnlijk) zal overleven. Twee op de tien kunnen dat nog niet inschatten en een op de tien verwacht de crisis waarschijnlijk niet te overleven.

Dat blijkt uit de vierde KVK-Flitspeiling onder ruim 1.800 ondernemers in de periode van 14 tot en met 24 mei 2020. Voor de sectoren cultuur, sport en recreatie, detailhandel, horeca en persoonlijke dienstverlening ligt het aandeel ondernemers dat de crisis denkt te overleven iets lager, namelijk zes op de tien. 

Ondernemers die denken dat zij de crisis kunnen doorstaan zeggen dat zij kunnen overleven omdat zij voldoende buffers of reserves hebben opgebouwd, weinig vaste lasten hebben, overheidssteun ontvangen of creatief zijn, maar geven ook als toelichting dat ze positief willen blijven. 

De ondernemers die verwachten dat zij de crisis waarschijnlijk niet gaan overleven of dit nog niet kunnen inschatten geven aan dat dit bijvoorbeeld komt door de onzekerheid over het binnenhalen van opdrachten of klanten. Verder zeggen zij dat dit afhankelijk is van hoe lang de crisis nog duurt (en hoe lang de maatregelen nog duren). Ook geven sommige ondernemers aan dat de schulden niet meer zijn af te betalen. 

Uiteenlopende verwachtingen over financiële situatie

Het kabinet heeft op 6 mei een aantal versoepelingen van de coronamaatregelen aangekondigd. Voor een kwart van de ondernemers zijn de verwachtingen over de financiële situatie hiermee positiever geworden en voor een derde negatiever. Zo'n vier op de tien ondernemers denken dat dit geen verandering in de financiële situatie tot gevolg heeft. 

Met name ondernemers uit de sectoren gezondheid en persoonlijke dienstverlening hebben positievere verwachtingen, voornamelijk omdat ze weer aan het werk kunnen. Daarentegen geven ondernemers uit de horeca en cultuur, sport en recreatie vaker aan dat de verwachtingen hiermee negatiever zijn geworden. Wat betreft horeca heeft dat vooral te maken met het lagere aantal klanten dat voorlopig mag worden ontvangen en de uitdagingen rondom de anderhalvemeterregel. 

Impact coronacrisis grotendeels negatief, maar varieert per sector

Meer dan acht op de tien ondernemers geven aan dat de coronacrisis tot nu toe vooral een negatieve impact op de financiële situatie heeft gehad; voor zes op de tien een grote negatieve impact en voor twee op de tien een kleine negatieve impact. De negatieve impact is het grootst in de horeca, persoonlijke dienstverlening en cultuur, sport en recreatie. 

De overige ondernemers zeggen dat zij vrijwel geen impact op de financiële situatie hebben gevoeld en een klein deel spreekt zelfs over een positieve impact. Een voorbeeld van positieve impact is het wegvallen van reistijd/-kosten bij gelijkblijvende inkomsten. Deze positieve impact wordt het meest ervaren in de bouw, de ICT en media. 

Focus op vinden en behouden van klanten

Ondernemers zijn momenteel vooral bezig met het vinden en/of behouden van klanten. Voor zzp'ers geldt dit in grotere mate dan voor het mkb. Het mkb is daarentegen relatief vaker dan zzp'ers bezig met financiën op orde brengen, kostenbesparingen realiseren, financiering of extra kapitaal vinden en interne processen op orde brengen. Bovendien zijn ondernemers bezig met voorbereidingen en/of aanpassingen om te voldoen aan de anderhalvemeterregel.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.