Aantal stekkerauto's in Nederland neemt snel toe
De elektrische auto wordt in Nederland steeds populairder. In 2020 nam het aantal stekkerauto's met 38 procent toe tot een totaal van 273.000, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Onder stekkerauto's vallen voertuigen die helemaal elektrisch zijn en geen emissie veroorzaken en de plug-in hybrides, auto's die ook nog een brandstofmotor hebben.
Door de coronacrisis daalde de verkoop van nieuwe auto's vorig jaar, maar stekkerauto's onttrokken zich aan die malaise. Dealers verkochten in 2020 bijna 90.000 nieuwe elektrische auto's en hybrides, 32 procent meer dan in het voorgaande jaar. Bijna een kwart van alle nieuw geregistreerde auto's was daarmee een stekkerauto.
Particulieren
Volgens het CBS schaften ook steeds meer particulieren een elektrische auto aan. Begin 2020 was van alle stekkerauto's nog maar 27 procent in het bezit van een particulier, maar dat liep in één jaar tijd op tot 36 procent. Nog altijd zijn de meeste auto's met elektrisch aangedreven motor in zakelijk bezit, bijvoorbeeld van leasemaatschappijen.
Ondanks de toegenomen populariteit van elektrische auto's en hybrides bestaat het Nederlandse wagenpark voor het overgrote deel uit auto's die op fossiele brandstof rijden. Stekkerauto's waren begin dit jaar goed voor slechts 3,1 procent van alle personenauto's. Mogelijk zorgt Europese regelgeving voor een snelle omslag. De Europese Commissie wil dat autofabrikanten vanaf 2035 alleen nog volledig elektrische modellen afleveren.
Voordeliger als zakenauto
Uit internationaal onderzoek van LeasePlan blijkt ondertussen dat elektrische zakenauto's met name in het middensegment al voordeliger zijn qua kostprijs dan benzine- en dieselauto's. Nederland behoort wel tot de duurste landen in Europa om een auto te rijden, aldus de Car Cost Index 2021 van de leasemaatschappij.
Vanaf 1 januari 2022 wordt de zakelijk bereden elektrische auto nog wat duurder, omdat de bijtelling stijgt van 12 naar 16 procent en bovendien nog maar geldt voor een aanschafbedrag tot €35.000, tegen veertig mille nu. Daarboven geldt het volle bijtellingstarief. Daarom wordt in de laatste maanden van dit jaar opnieuw een run op elektrische auto's verwacht.
Bron: ANP/LeasePlan
Gerelateerd
Subsidiepot voor aanschaf elektrische truck is snel leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Het budget voor dit jaar bedroeg...
Europese topbestuurders autobranche zien het somberder in
Topbestuurders in de Europese autobranche zijn pessimistischer geworden over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere...
Europese auto-industrie heeft hulp Brussel nodig
De Europese auto-industrie heeft dringend steun vanuit Brussel nodig, anders dreigen Europese autobouwers verder achter te raken op hun rivalen in China en de Verenigde...
Autofabrikanten verkopen een tiende meer auto's in EU
Autofabrikanten hebben vorige maand in de Europese Unie 10 procent meer personenauto's verkocht dan een jaar eerder. Daarbij kromp het marktaandeel voor benzine-...
Zakelijke rijder switcht vaker van elektrisch naar benzine
Zakelijke rijders stappen steeds vaker over van een volledige elektrische auto naar een hybride of benzineauto vanwege de hoge kosten, waarschuwen leasemaatschappijen....