Europese regels om big tech in te tomen stap dichterbij
De grote internetbedrijven moeten strenger worden aangepakt, vinden de specialisten in het Europees Parlement. Ze omarmen de plannen van de Europese Commissie om de almacht van big tech, bedrijven als Facebook, Amazon, Google en Apple, te beteugelen en stellen aanscherpingen van de beoogde wetgeving voor.
Door de instemming van de Europarlementariërs die met dit onderwerp zijn belast zijn de strengere regels voor zogeheten poortwachters een stap dichterbij gekomen. Het gaat om bedrijven die websites, sociale media of andere platforms beheren die een sleutelrol hebben in de toegang tot veel diensten. Gebruikers zijn daardoor soms tot hen veroordeeld en concurrenten komen in de knel.
De Europarlementariërs willen het vizier van de nieuwe regels verbreden, zodat niet alleen de Amerikaanse reuzen maar ook bedrijven als Booking.com en Alibaba erbinnen kunnen vallen. De Europese Commissie kreeg eerder het verwijt het alleen op Amerikaanse bedrijven gemunt te hebben.
De zogeheten Verordening Digitale Markten (DMA) maakt Facebook zenuwachtiger dan ooit, denkt PvdA'er Paul Tang, die namens het Europees Parlement over de voorstellen onderhandelde. Het bedrijf heeft volgens hem met miljoenen aan lobbygeld gesmeten om Europarlementariërs aan zijn kant te krijgen, "maar het lijkt erop dat dit keer niet het grote geld gaat winnen".
"We zorgen ervoor dat big tech-platforms die hun marktpositie misbruiken eindelijk aangepakt kunnen worden", zegt Liesje Schreinemachers (VVD). "Bijvoorbeeld met hoge boetes. Als ze dan hun gedrag nog steeds niet veranderen, dan kunnen de platforms worden opgebroken." Ook moeten gebruikers volgens haar gemakkelijker kunnen overstappen naar een ander platform en moeten ondernemers minder afhankelijk worden van de grote onlinemarktplaatsen.
Big tech moet verder niet zomaar beginnende concurrenten kunnen opkopen om ze in te lijven of uit te schakelen, vinden de EU-parlementariërs. De commissie moet kunnen ingrijpen tegen zulke "killer-aankopen". En het moet verboden worden kinderen op maat gemaakte reclame voor te schotelen.
Het parlement stemt er volgende maand voltallig over en gaat dan onderhandelen over de definitieve versie met de verantwoordelijke ministers van de EU-landen. Het is de bedoeling dat de regels in 2023 ingaan.
Bron: ANP
Gerelateerd
Rapport: Soevereiniteit zit competitievere EU-markt in de weg
EU-leiders hebben tijdens een tweedaagse top stappen gezet richting een gezamenlijke Europese markt voor spaargeld en investeringen, evenals sterker Europees toezicht.
EU-leiders streven naar meer financiële kennis bij burgers
De regeringsleiders van de Europese Unie streven naar grotere financiële kennis bij burgers. Dat staat in een conceptakkoord voor de EU-top in Brussel, over het...
EU-lidstaten gaven in 2022 fors minder uit aan staatssteun
Lidstaten van de Europese Unie brachten de uitgaven aan staatssteun in 2022 fors terug in vergelijking met coronajaar 2021. Toch gaven landen nog steeds veel steun...
EU-landen stemmen in met soepelere regels voor boeren
De EU-landen steunen de versoepeling van Europese klimaat- en milieuregels voor boeren. Als het Europees Parlement ook instemt, kunnen de mildere voorschriften in...
Europese Commissie start eerste DMA-zaken tegen techreuzen
De Europese Commissie heeft de eerste zaken tegen techreuzen Alphabet, Meta en Apple aangekondigd, in het kader van de nieuwe Digital Markets Act (DMA).