Nieuws

Philips wint Kristalprijs 2021 voor beste mvo-verslag

Koninklijke Philips NV is dit jaar de winnaar van de Kristalprijs voor de beste maatschappelijke verslaggeving. De prijs, gebaseerd op de Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, werd uitgereikt tijdens een online event.

In het afgelopen jaar publiceerde Philips een apart verslag waarin de afgedragen belasting per land nader wordt toegelicht. Daarmee loopt Philips vooruit op veel organisaties qua transparantie van maatschappelijke verslaggeving, aldus de jury. Die is ook zeer te spreken over de manier waarop de organisatie haar duurzaamheidsprestaties door de gehele keten op kwantitatieve wijze weet te monitoren en rapporteren.

Dat Philips ook haar leveranciers aanmoedigt om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren, is volgens de jury een duidelijk signaal dat het bedrijf zich zeer bewust is van de gebieden waar zij impact op heeft, maar ook van de keten waarop zij invloed kan uitoefenen. Ook bij het rapporteren over klimaatrisico's scoort Philips bovengemiddeld goed en bovendien is alle duurzaamheidsinformatie voorzien van een assurance rapport met een redelijke mate van zekerheid.  

Verbeterpunten

Het verslag van Philips kan wel wat meer visualisering gebruiken in plaats van tekst en ook is nog onduidelijk hoe de waardeketens per divisie eruit zien. Verder kan de samenhang tussen de hoofdstukken over ESG reporting en Sustainability Statements worden verbeterd. Evengoed was de jury unaniem in de keuze voor Philips als winnaar van de Kristalprijs 2021.

In de top drie versloeg Philips zowel Alliander als ABN Amro. Eervolle vermeldingen waren er voor de mvo-verslaggeving van Thales (beste groepsverslag), Prosus NV (beste nieuwkomer) en Signify (meest innovatief). Juryvoorzitter Monika Milz reikte de prijzen uit, tijdens een online event onder dagvoorzitterschap van Anouschka Laheij.

Kristalprijs-2021.jpg

Daarbij was er onder meer een welkomstboodschap door Diederik Samsom, Kabinetschef van Frans Timmermans, uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie en bevoegd voor de Europese Green Deal. Bij die green deal is transparantie van bedrijven hard nodig, om een volledig circulaire economie te bewerkstelligen. Met de Kristalprijs en de onderliggende Transparantiebenchmark zijn het ministerie, de NBA en de betrokken bedrijven hun tijd ver vooruit, aldus Samsom.

Ambities niet genoeg

Keynote spreker Jaime de Bourbon de Parme, speciaal klimaatgezant voor het ministerie van EZK, ging in op de klimaattop in Glasgow afgelopen november. Hij benadrukte dat ambities alleen niet voldoende zijn; rapporteren over de voortgang binnen een bepaalde periode hoort daarbij.

De klimaatgezant herkent de wens vanuit het bedrijfsleven rondom meer regelgeving met heldere doelen, duidelijke standaarden en een gelijk speelveld. Tegelijkertijd moeten overheden en bedrijfsleven zich niet groener voordoen dan ze zijn. “Veel aandacht voor implementatie en transparantie is hier cruciaal. De Kristalprijs is ontzettend belangrijk voor het aanzetten tot actie. De winnaar zet de standaard voor de rest van de maatschappij.”

De Kristalprijs is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van EZK en de NBA. De Transparantiebenchmark van het ministerie van EZK wordt uitgevoerd onder de vijfhonderd grootste bedrijven in Nederland.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.