Kifid ontvangt meer klachten over financiële diensten
Consumenten hebben vorig jaar meer geklaagd over financiële diensten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het instituut ontving 4.785 nieuwe klachten, 5 procent meer dan een jaar eerder.
Veel klachten gingen over het rentetarief op doorlopend krediet, de 'woekerrentes'. Schadeverzekeringen leverden traditioneel het grootste aantal klachten op. In totaal rondde Kifid de behandeling van 3.223 klachten af, wat minder dan een jaar eerder. Daarvan werden er 1.481 geschikt of via bemiddeling tot een goed einde gebracht. In 1.175 zaken is uitspraak gedaan, waarbij consumenten in bijna tweehonderd zaken geheel of gedeeltelijk gelijk kreeg. In bijna negenhonderd klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond.
In de verdeling van behandelde klachten over de verschillende soorten financiële diensten was in 2020 volgens Kifid een lichte verschuiving te zien. Het aandeel klachten over hypotheken nam af van 22 procent tot 16 procent. Het aandeel klachten over bankzaken groeide van 15 procent naar 20 procent.
Veel klachten gingen over het rentetarief op doorlopend krediet. De Commissie van Beroep heeft inmiddels uitspraak gedaan in drie beroepsprocedures. De banken ABN Amro, Santander en Hollandsche Disconto Voorschotsbank moeten de teveel in rekening gebrachte rente aan consumenten met een doorlopend krediet opnieuw berekenen en terugbetalen.
Digitale oplichting
Kifid noemt klachten over digitale oplichting schrijnend. "Wat hier knelt is dat de klant zélf het geld overmaakt, waardoor er juridisch weinig aan te doen is", aldus het klachteninstituut. Kifid verwacht dat er op dit punt meer regulering komt.
Meer dan honderd klachten gingen over de gewijzigde uitvaartverzekering van Yarden. Het bedrijf besloot in 2019 om zijn uitvaartverzekeringspakket voor 390 duizend verzekerden te versoberen, vanwege financiële problemen. Volgens Kifid is daarbij voldoende duidelijk gemaakt dat de beperking noodzakelijk was om voldoende financiële buffers voor de toekomst te hebben.
Bron: ANP
Gerelateerd

AFM: Nederlanders met migratieachtergrond zijn financieel kwetsbaarder
Vooral Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond zijn gemiddeld financieel kwetsbaarder. Dat meldt de AFM.

'Verwerpelijk dat Kifid-medewerker gelijk bij bank kan werken'
Het is moreel verwerpelijk dat bepaalde oud-medewerkers van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) direct bij financiële dienstverleners als ABN Amro...
Hoekstra: provisieverbod is effectief
Het in 2013 ingevoerde provisieverbod heeft een einde gemaakt aan situaties waarbij financieel adviseurs hun klant richting een product of aanbieder stuurden waar...

Kifid gaat vroegtijdige consumentenklachten doorsturen
Kifid gaat klachten van consumenten, die niet eerst aan hun bank, verzekeraar of tussenpersoon zijn voorgelegd, voortaan doorsturen naar die financiële dienstverlener...

Stijging vertrouwen in financieel adviseurs
Het vertrouwen in financieel adviseurs groeit in Nederland, maar is nog steeds laag. Dat blijkt uit een wereldwijde studie van marktonderzoeksbureau GfK naar het...