'Mkb-accountantssector heeft pandemie relatief goed doorstaan'
In 2020 heeft een op de vijf mkb-accountantskantoren te maken gehad met omzetkrimp. Bijna de helft van de kantoren zag de omzet echter groeien, waarmee accountants het aanzienlijk beter deden dan andere sectoren.
Dat is een van de uitkomsten van het Sectorraport Accountancy van de MKB Barometer 2021 van softwareleverancier Exact. Het onderzoek werd uitgevoerd onder tachtig accountantskantoren. 1 procent van de kantoren zag een zeer sterke afname van de omzet, 5 procent een sterke afname en 14 procent een afname. Bij 35 procent bleef de omzet stabiel, bij 45 procent van de kantoren nam de omzet toe. Maar liefst 26 procent van die kantoren zag zelfs een sterke tot zeer sterke toename.
Gekeken naar de nettowinstmarge geeft bijna een kwart (23%) van de kantoren een sterk positief resultaat te hebben gedraaid in 2020. In totaal draaide 51 procent een positief resultaat en 49 procent een negatief resultaat, waarbij 16 procent van de respondenten te maken had met een licht negatief resultaat, en 5 procent een sterk negatief resultaat had.
Uitdagingen
Volgens het onderzoek weken de uitdagingen van accountantskantoren opvallend weinig af van 'gewone' jaren; het bijhouden van wet- en regelgeving is net zoals in veel andere onderzoeken voor ruim de helft van de kantoren de grootste zakelijke uitdaging. Echter, opvallende nieuwkomer in de lijst is het item 'online samenwerken met de klant': 40 procent van de kantoren vond dat de belangrijkste uitdaging.
Verder valt het op dat de meeste klanten van accountants tevreden of zeer tevreden zijn over de dienstverlening. Die tevredenheid is echter wel afgenomen ten opzichte van voorgaande jaren. "Klanten zouden graag zien dat accountancies investeren in diepgaande kennis van hun marktsector (30%) en snelheid/responsiviteit (22%). Opvallend is dat accountants zich vooral met een goede serviceondersteuning proberen te onderscheiden, terwijl de klant om meer vraagt", aldus Exact.
Digitalisering
Exact wijst als softwareleverancier uiteraard op de slagen die accountants nog kunnen maken op het gebied van digitalisering en het integreren van verschillende softwarepakketten. 36 procent geeft aan een geïntegreerd end-to-end softwaresysteem te hebben voor de back- en frontoffice. Exact: "Bij de meeste accountants is er nog sprake van een behoorlijke fragmentatie, hoewel er ook al een flinke groep is die over een enkel geïntegreerd systeem beschikt." Accountants geven in het onderzoek aan dat het "vooral moeilijk is om klanten mee te krijgen" als het gaat om digitalisering.
Gerelateerd
Mazars boekt 11 procent omzetgroei, klokkenluiders doen meldingen van examenfraude
Mazars Nederland zag zijn omzet in het boekjaar 2022-2023 dubbelcijferig groeien naar € 153,4 miljoen. Het accountantskantoor boekte vooral groei met de belastingadvies-...
Omzet zakelijke dienstverlening stijgt, accountancy zet 7 procent meer om in 2023
De zakelijke dienstverlening in Nederland heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar de omzet zien stijgen. Het ging om een stijging van gemiddeld 6,3 procent in...
ING verwacht lager groeitempo zakelijke dienstverleners in 2024
De vraag naar zakelijke diensten wordt in 2024, net als vorig jaar, getemperd door economische groeivertraging. Ruim de helft van de zakelijke dienstverleners kampt...
ING Research: groei accountancy stabiel, consolidatie vertraagd
Volgens de cijferaars van ING Research blijft de groei in de accountancy stabiel. Wel constateert de bank dat de consolidatie haperde in 2023. Klopt dat wel?
Wereldwijde omzet RSM gaat richting tien miljard dollar
Accountants- en adviesorganisatie RSM is in 2023 met zestien procent gegroeid naar een totale wereldwijde omzet van 9,4 miljard dollar. De wereldwijde fee-inkomsten...