Nederlandse familiebedrijven maakten race in Zandvoort mogelijk
De Dutch Grand Prix in Zandvoort is, zeker door de winst van Max Verstappen, een enorm succes geworden. Zes Nederlandse familiebedrijven hielpen om een miljoenengat op de begroting van de Nederlandse Formule 1-race te dichten, waardoor de race mogelijk werd.
Dat schrijft het AD, dat onder meer sprak met onderzoeksbureau Decisio, dat eind 2017 voor de gemeente Zandvoort de economische haalbaarheid van de race onderzocht. Volgens het bureau was het vooraf niet zeker of de Nederlandse organisatie eigen sponsoren mocht inbrengen, omdat de eigenaren van Formule 1 daar “erg streng” in zijn, om hoofdsponsors zoals Heineken te beschermen. “Er was een kans dat ze het circuit leeg moesten opleveren.”
Zonder lokale bedrijven was er op 5 september echter geen wedstrijd geweest, aldus het AD. De ticketverkoop alleen was niet genoeg om de kosten, die per race rond de vijftig miljoen euro liggen, te dekken. Dat is nog zonder de kostbare verbouwing van het circuit. “Het evenement is alleen gelukt omdat er alsnog eigen partners konden komen.”
Bierbrouwer
Dat Heineken zich ook als hoofdsponsor aan de race verbond, maakte de komst van de lokale sponsors eenvoudiger. Naast de bierbrouwer staken ook Pon, Jumbo, Volker Wessels, CM.com en Talpa geld in het evenement. Niet bekend is wat de familiebedrijven elk aan sponsorgeld hebben bijgedragen.
In tegenstelling tot veel andere landen subsidieert de Nederlandse staat geen commerciële sportevenementen. Wel stak de gemeente Zandvoort ruim vier miljoen euro in de ontsluiting van het circuit, zo meldt de krant.
Commentaar
Met name vanuit de culturele sector en de evenementenbranche kwam er wel veel commentaar op de ruimte die de organisatie, ondanks nog geldende coronamaatregelen, kreeg om per dag tienduizenden bezoekers toe te laten op het circuit in Zandvoort.
Die kritiek legde het uiteindelijk af tegen het succes van het racefestijn, dat compleet werd door de overwinning van Max Verstappen. De 23-jarige coureur neemt met de winst op Zandvoort weer de leiding in de strijd om het kampioenschap in de Formule 1.
Gerelateerd
Familiebedrijven zijn banenmotor, maar krijgen geen aandacht van politiek
Liefst 85 procent van de directeuren en eigenaren van Nederlandse familiebedrijven vindt dat politieke partijen te weinig rekening houden met hun belangen. Slechts...
Max Verstappen betaalt tijdens de Dutch Grand Prix toch even belasting
De Nederlandse Formule 1-coureur Max Verstappen woont al sinds 2015 in het belastingvriendelijke Monaco, net als veel andere F1-coureurs en topsporters. Maar tijdens...
Driekwart familiebedrijven moet nog beginnen met duurzaamheidsverslaggeving
Meer dan negentig procent van de directeuren van familiebedrijven tot vijftig jaar oud vindt duurzaamheid belangrijk. Bij oudere directeuren is dat minder dan veertig...
Familiebedrijven optimistisch over 2023, maar voorzien forse stijging salariskosten
Directeuren van Nederlandse familiebedrijven zijn optimistisch over 2023. Aan het eind van het eerste kwartaal stelt bijna de helft dat 2023 een beter jaar wordt...
Grand Prix Zandvoort ontving bijna twee miljoen aan coronasubsidie
De Grand Prix van Zandvoort kreeg de afgelopen jaren voor bijna 1,8 miljoen euro aan TVL-subsidie. De coronasteun voor het evenement is opvallend, want sportief...