Nieuws

Ruim de helft van de autokopers wil elektrisch rijden

Voor het eerst heeft ruim de helft van de autokopers een voorkeur voor aanschaf van een elektrische auto, ook als daarvoor een meerprijs moet worden betaald. De verkoop van elektrische auto’s blijft snel toenemen.

Het aantal consumenten dat elektrische voertuigen (EV's) wil kopen heeft wereldwijd een omslagpunt bereikt, blijkt uit de jongste editie van de EY Mobility Consumer Index. Inmiddels kiest 52 procent van de respondenten voor een EV.

Het EY-onderzoek is gehouden onder 13.000 mensen in achttien landen. Vooral autokopers in Italië (73 procent), China (69 procent) en Zuid-Korea (63 procent) geven nu de voorkeur aan een elektrische auto. In Nederland gaat het om 46 procent. Consumenten in Australië (38 procent) en vooral de VS (29 procent) zijn minder enthousiast.

Bezorgdheid over het milieu wordt genoemd als de belangrijkste drijfveer voor respondenten om een ​​elektrische auto te kopen (38 procent). Ook het groeiende risico op boetes voor het rijden met voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE) wordt voor het eerst als belangrijk punt van zorg genoemd (34 procent).

Meerprijs

Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen die een elektrische auto willen kopen, bereid zijn daarvoor een meerprijs te betalen. Achtentachtig procent geeft aan meer te willen betalen en voor 35 procent mag de meerprijs ook twintig procent of meer zijn.

Degenen die al een elektrische auto hebben, maken zich minder zorgen over het bereik ervan, de zogenoemde ‘range anxiety’. De belangrijkste drijfveer voor kopers van een tweede EV is dat elektrische auto’s inmiddels een groter bereik hebben. Slechts 27 procent van de EV-bezitters maakt zich zorgen over de oplaadinfrastructuur, tegen 36 procent van de respondenten die nog geen EV hebben.

Verkoop EV’s blijft groeien

De verkoop van elektrische auto's blijft sterk toenemen, ook na de recordverkopen vorig jaar. Die toename houdt volgens energieagentschap IEA verband met een stortvloed aan nieuwe modellen, in combinatie met beleid van overheden om het wagenpark te vergroenen.

De verkoop verdubbelde in 2021 tot een recordaantal van 6,6 miljoen voertuigen. Daarbij gaat het om zowel volledig elektrisch aangedreven modellen als plug-in hybrides. Dit jaar nemen de verkopen nog verder toe. Momenteel worden er wekelijks meer auto's met een stekker verkocht dan in heel 2012, zo blijkt uit de laatste editie van de jaarlijkse Global Electric Vehicle Outlook.

In het eerste kwartaal van dit jaar werden wereldwijd twee miljoen elektrische auto's verkocht. Dat betekent een stijging met driekwart ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal elektrische auto's op de wegen wereldwijd bedroeg eind 2021 ongeveer 16,5 miljoen, het drievoudige van het aantal in 2018.

In China is de verkoop van elektrische auto's vorig jaar bijna verdrievoudigd tot 3,3 miljoen, goed voor ongeveer de helft van het wereldwijde totaal. Ook in Europa groeide de verkoop sterk, met een plus van 65 procent tot 2,3 miljoen. In de Verenigde Staten gaat het om een verdubbeling tot 630.000 voertuigen.

Inspanningen nodig

Overheden gaven volgens het IEA vorig jaar bij elkaar zo'n dertig miljard dollar uit aan subsidies en andere stimuleringsmaatregelen; twee keer meer dan een jaar eerder. Het agentschap waarschuwt dat "grote inspanningen" nodig zijn om de groei vast te houden. Zo moet goed geanticipeerd worden op knelpunten in de leveringsketen. Ook de winning van kritieke grondstoffen voor bijvoorbeeld de productie van accu's is een punt van zorg.

Op de langere termijn moet er volgens het IEA ook meer gedaan worden op het gebied van laadinfrastructuur. Het aantal laadpalen is nog niet toereikend om te voldoen aan de verwachte groei van de verkoop van elektrische auto's.

Elektrisch rijden is voor accountants al de norm, zo bleek in januari van dit jaar uit een rondgang van Accountant.nl langs een aantal grote accountantsorganisaties.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.