Laadpaalalarm: autobranche bezorgd
De autobranche maakt zich zorgen over de voortgang van het aanleggen van laadpalen voor elektrische auto's. In Nederland staan weliswaar steeds meer laadpunten, maar het is maar de vraag of het elektriciteitsnet de verwachte vraag naar elektrisch laden wel aankan.
Voorzitter van branchevereniging RAI Vereniging Frits van Bruggen slaat daarom een "laadpaalalarm" en pleit ervoor ook andere duurzamere technologieën in het oog te houden.
"Terwijl het kabinet steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is", zei Van Bruggen ter gelegenheid van de nieuwjaarsbijeenkomst van RAI Vereniging, dat de belangen van de auto- en fietsindustrie behartigt. "Sterker nog er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof."
Elektrisch vrachtvervoer
Van Bruggen wijst verder op het achterblijven van investeringen in publieke laadpunten voor elektrische trucks. Nu rijdt nog vrijwel de hele goederenvervoerssector op fossiele diesel. Laadpunten voor elektrische vrachtwagens moeten een veel hoger vermogen krijgen, omdat de accu's groter zijn dan die van personenauto's en het opladen sneller moet gebeuren. Maar de aanleg van de infrastructuur daaromheen gaat veel tijd kosten, tijd die er volgens Van Bruggen niet is. "Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zo maar enkele jaren."
In Nederland staan nu zo'n 105 duizend publieke of semipublieke laadpunten. Volgens RAI Vereniging moeten daar 400 duizend bij komen om de klimaatambities voor 2030 te halen. Die laadpunten moeten ook genoeg energie kunnen leveren, dus roept de belangenvereniging op tot verdere investeringen in het verzwaren van het stroomnetwerk.
Met name voor het beroepsgoederenvervoer zou meer oog moeten zijn voor alternatieven voor elektrische accu's, zoals waterstof of hernieuwbare brandstoffen. Die laatste categorie bestaat uit brandstof met grondstoffen die hernieuwbaar zijn, zoals plantaardige oliën of afvalstoffen.
Bron: ANP
Gerelateerd

Pheijffer adviseert over frauderisico's bij herziening motorrijtuigenbelasting
Hoogleraar Marcel Pheijffer heeft onderzoekers geadviseerd over frauderisico's bij 'betalen naar gebruik' voor de motorrijtuigenbelasting. Het onderzoek werd verricht...

Ook particulieren kiezen steeds vaker voor elektrische auto
Het aandeel volledig elektrische nieuwe auto's steeg in de particuliere markt van elf procent in 2021 naar 26 procent afgelopen jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse...

Autoverkopen in EU door onderdelentekorten lager dan in 2021
Er zijn afgelopen jaar minder auto's verkocht in de Europese Unie dan in 2021, meldt de Europese branchevereniging ACEA. Dat komt vooral door verstoringen in de...

Aanvragen subsidie elektrische personenauto's weer mogelijk
Vanaf dinsdag 10 januari kunnen particulieren weer subsidie aanvragen voor nieuwe en gebruikte elektrische personenauto's. In totaal is er dit jaar 99,4 miljoen...

Prijs occasion stijgt naar meer dan 25 mille gemiddeld
De gemiddelde prijs voor een tweedehands auto is in december verder gestegen naar een nieuw record.