Hogere omzet detailhandel, in supers wel daling
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in november gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Die omzetgroei kwam voor rekening van de non-foodsector, oftewel winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, want in supermarkten was wel een daling te zien.
De totale omzet in de detailhandel ging in die maand, met het koopjesfestijn Black Friday, met 2,2 procent omhoog, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verkoopvolume, oftewel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, lag 0,3 procent hoger dan een jaar geleden. Via webwinkels werd online 1,8 procent meer omgezet.
Speciaalzaken
In non-food nam de omzet met 4,4 procent toe en lag het volume 3,2 procent hoger. Bij winkels in voedings- en genotmiddelen zakte de omzet met 2 procent en kromp het verkoopvolume met 5,9 procent. De omzet van supermarkten lag 3 procent lager. De omzet van speciaalzaken steeg 4,6 procent.
Sinds 1 juli van vorig jaar mogen supermarkten geen sigaretten en andere tabaksproducten meer verkopen, waardoor ze omzet mislopen. Onder meer speciaalzaken verkopen nog wel rookwaren.
Winkels voor recreatieartikelen, consumentenelektronica en witgoed, doe-het-zelfartikelen, kleding en schoenen en drogisterijproducten hebben in november meer omgezet dan een jaar eerder. Winkels in meubels en woninginrichting draaiden minder omzet.
Correctie
Volgens het CBS zijn de cijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,7 procent hoger dan een jaar eerder.
Bron: ANP
Gerelateerd

Prijsstijgingen verhogen omzet detailhandel, vooral in foodsector
De omzet van de detailhandel is in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,1 procent gestegen. Dat had vooral te maken met prijsstijgingen, het aantal verkochte...

Detailhandel zet ruim drie procent meer om in maart
Winkeliers in Nederland hebben in maart meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De totale omzet in de detailhandel steeg met 3,4 procent, na een stijging van 2,2...

Detailhandel zet meer om, maar volume daalt
Winkeliers in Nederland hebben in februari meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De totale omzet in de detailhandel steeg met 1,6 procent, na een stijging van...

Nederlanders kopen minder online, wel meer in het buitenland
Nederlanders kochten afgelopen jaar iets minder online. Wel deden zij meer aankopen bij buitenlandse webshops. In China werden vooral meer kleding, schoenen en klusgereedschap...

Detailhandel zet meer om, ook stijging in supermarkten
Winkeliers in Nederland hebben in januari meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De totale omzet in de detailhandel steeg met 3,8 procent, na een stijging van...