Detailhandel zet meer om, wel opnieuw daling in supermarkten
Winkeliers in Nederland hebben in december meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De totale omzet in de detailhandel steeg met 1,5 procent, na een stijging van 1,9 procent in november. Het volume, ofwel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, lag 0,3 procent hoger dan een jaar geleden. Online werd 12,5 procent meer omgezet.
De omzetgroei kwam voor rekening van de non-foodsector, oftewel winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, want in supermarkten was wel een daling te zien, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In non-food nam de omzet met 4,6 procent toe en lag het volume 4,8 procent hoger. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, winkels in recreatieartikelen en winkels in meubels en woninginrichting hebben in december meer omgezet. De omzet van de kledingwinkels was gelijk aan een jaar eerder, terwijl elektronicawinkels, schoenenzaken en drogisterijen minder hebben omgezet.
Bij winkels in voedings- en genotmiddelen zakte de omzet met 4 procent en kromp het verkoopvolume met 8,2 procent. De omzet van supermarkten lag 5,7 procent lager, terwijl de omzet van speciaalzaken met 5,6 procent toenam. Sinds 1 juli 2024 mogen supermarkten geen sigaretten en andere tabaksproducten meer verkopen, waardoor ze omzet mislopen. Onder meer speciaalzaken verkopen nog wel rookwaren.
Onlineomzet
De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, steeg met 8 procent. Winkels waarvan de verkoop via internet de hoofdactiviteit is, hebben 15,6 procent meer omgezet.
Volgens het CBS zijn de cijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in december. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,1 procent hoger dan een jaar eerder.
Met het decembercijfer is ook het cijfer voor het hele jaar bekend. In 2024 heeft de detailhandel 2,1 procent meer omgezet dan in 2023. Dat is de laagste groei in tien jaar. Het verkoopvolume was 1,4 procent hoger dan in 2023. De omzet van de non-foodwinkels groeide in 2024 met 3,9 procent, terwijl de omzet van foodwinkels met 1 procent kromp. Online is 5,8 procent meer omgezet dan in 2023.
Bron: ANP
Gerelateerd

Onderzoek: hoog aantal faillissementen zorgt voor meer leegstand
Het hoge aantal faillissementen van vorig jaar had een aanzienlijke impact op de leegstand in de Nederlandse winkelstraten.

Hogere omzet detailhandel, in supers wel daling
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in november gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Die omzetgroei kwam voor rekening van de non-foodsector, oftewel...

Nederlanders shoppen vaker online in aanloop naar kerst
Nederlanders shoppen in aanloop naar kerst dit jaar vaker online dan vorig jaar. Maar wanneer specifiek naar het laatste weekend voor kerst wordt gekeken, was juist...

Winkeliers zetten meer om, wel daling in supermarkten
Winkeliers in Nederland hebben in september meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De totale omzet in de detailhandel ging met 2,6 procent omhoog. Het volume,...