Administratieve cliffhanger van de Wmo en de Jeugdwet
In een maandelijkse bijeenkomst voor zorgaanbieders blijft het ernstig stil op de vraag of er in de afgelopen maand positieve ontwikkelingen zijn te melden op het gebied van informatie-uitwisseling met gemeenten.
Opmerkelijk vinden enkele zorgaanbieders het, dat de PGB-perikelen zo uitvoerig in het nieuws zijn, terwijl de enorme administratieve rompslomp als gevolg van de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet het nieuws niet haalt. De decentralisatie van grote delen van de AWBZ en de jeugdzorg naar gemeenten heeft dit jaar geleid tot flinke administratieve lasten bij gemeenten en zorgaanbieders.
De beleidsvrijheid van gemeenten heeft maatwerk gevergd van zorginstellingen, niet alleen in zorgverlening, maar ook in de administratieve processen. Per gemeentelijk contract kunnen de procedures voor zorgtoewijzing verschillen, de declaratieregels zijn verre van uniform en er worden informatiesets op maat per gemeente gevraagd. Deze verscheidenheid aan regels vormt een welhaast onoplosbare knoop voor de ICT van zowel zorginstellingen als gemeenten, waardoor gedigitaliseerd uitwisselen van gegevens maar moeizaam van de grond komt.
Veel zorgaanbieders vallen dan ook noodgedwongen terug op declareren via handmatige facturen en leveren gegevens aan in spreadsheets, daarmee balancerend op de grenzen van de privacywetgeving. Een zorginstelling meldt dat zij inmiddels aan twintig gemeenten handmatig gegevens aanlevert via verschillende portals. Andere zorginstellingen worden door bureaus in opdracht van gemeenten gesommeerd om gegevens op te leveren. Kunnen gemeenten op basis van deze gegevens rechtmatige betalingen doen aan zorginstellingen?
Ondertussen stevenen de partijen in de zorgketen af op accountantscontroles op basis van per gemeente verschillende - veelal nog niet vastgestelde - eisen. Toch is het in de buitenwereld stil rondom de transitie. Over het algemeen gaan de partijen in de keten coulant met elkaar om. Het is van belang dat cliënten de ondersteuning krijgen, die zij nodig hebben. Dit leidt tijdens de transitie onvermijdelijk tot improviseren, helaas ook in de administratieve processen.
Spannend wordt echter of dit administratief improviseren voor de organisaties en de accountants van die zorginstellingen en gemeenten nog te volgen is. Uiteindelijk zullen de bestedingen in het kader van de Wmo en Jeugdwet de toets van getrouwheid en rechtmatigheid moeten doorstaan.
Zorgaanbieders werken in het project iZA samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de NBA om de administratieve processen vlot te trekken, voor zowel de korte als lange termijn. Tot die tijd vormen de komende toets op de getrouwheid en de rechtmatigheid echter een administratieve cliffhanger van miljardenformaat.
Gerelateerd
Gemeenten voorzien dit jaar flinke stijging van uitgaven
Nederlandse gemeenten denken dit jaar ruim negen procent meer uit te geven dan hun begroting van vorig jaar. Daarmee gaan de uitgaven naar verwachting harder omhoog...
Kabinet moet meer doen om armsten gezonder te maken
Het kabinet moet meer doen om de gezondheidsverschillen tussen de rijkste en de armste mensen in Nederland kleiner te maken. De armste mensen van Nederland leven...
Gemeenten rekenen op grootste toename heffingsinkomsten sinds 2007
Gemeenten verwachten dit jaar 13,3 miljard euro te ontvangen uit heffingen. Dat is een stijging van 8,5 procent ten opzichte van vorig jaar en de grootste toename...
Gemeenten verwachten 1,1 miljard euro begrotingstekort in 2026
Gemeenten verwachten samen een begrotingstekort van 1,1 miljard euro te hebben in 2026. Vraag is of gemeenten in staat blijven om grote maatschappelijke opgaven,...
Arbodiensten: hoger ziekteverzuim door eerder begin griepgolf
Het ziekteverzuim is vorige maand gestegen vergeleken met oktober, melden arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare. Dat komt vooral omdat werkende mensen meer griep...