Pieter de Kok

Wordt machine learning slimmer en beter dan de inzet van 'old school' data-analyse? Pieter de Kok weet het nog zo net niet.

Discussie Column

Doorpakken op fraudedetectie

Maandagochtend 5 oktober lees ik in de verwachtingen van de Werkgroep Fraude: "Wij gaan ervaring met (nieuwe) technologie, data-analyse en artificial intelligence méér gebruiken en verder brengen ten behoeve van fraudedetectie. Hierbij hoort bijvoorbeeld ook kennis en ervaring delen (bijvoorbeeld over auditsoftware en tooling) en samenwerken, zowel binnen als buiten het accountantsberoep."

Er is veel aandacht voor dit thema en het zou heel vreemd zijn als ik bovenstaande mindset niet zou delen. Fraudedetectie met slimme tooling voelt inmiddels wel als een klein beekje dat zich, gevoed door alle negatieve aandacht, ontwikkelt tot een grote rivier. Als we niet oppassen zou deze rivier zo maar kunnen overstromen, een hoop mooie verwachtingen wegspoelend. Daar wil ik een beetje voor waken.

Ik geloof in heel beperkte mate in artificial intelligence als oplossing van fraudedetectie. Een verre stip aan een bijna onzichtbare horizon. Ik geloof in enige mate in de ontwikkeling van (fraude) patroonherkenning door inzet van machine learning. Ik geloof vrij aardig in de inzet van data-analyse met achter het stuur een ervaren auditteam. Gericht op low hanging fruit. De betalingen van de finance manager aan een leverancier die hij zelf heeft aangemaakt… Veel ingewikkelder zijn die oppervlakkige fraudes vaker niet. Het topje van de ijsberg kunnen we allemaal spotten, maar je wilt als beroep naar dat krachtenveld onder die top.

Fraudedetectie is letterlijk 'detectie'; achteraf, al is het met de snelheid van een nanoseconde, nog steeds achteraf. Waardevol. Tegelijkertijd weet iedereen dat fraudepatronen continue in beweging zijn, net als een ijsberg. Iets met achter de feiten aanlopen. Daar sprak ik Ariën Oskam, senior manager Forensic over. We kwamen elkaar online tegen, ergens rondom mijn sluimerend enthousiasme over een machine learning pilot die we deze zomer zijn gestart, gericht op dat deel van de ijsberg dat je niet spot met data-analyse.

Je volgt elkaar en deelt je stokpaardjes, die van mij zijn bekend. Ja ik geloof in technologie, tegelijkertijd zie ik de worsteling bij de inzet van technologie in de auditpraktijk. Maar ik sta ook open voor andere stokpaardjes. Ik kijk ook naar de mensfactor op de werkvloer, ik lees de berichten van Peter Schimmel, ik luister podcasts over fraudedetectie in de VS en ik chat met Ariën online.

Langzaam deel ik de zorg dat we nauwelijks aandacht hebben voor de controlemaatregelen die zich richten op de oorzaak van fraude: de mens, de zonnekoning, de gefrustreerde cfo, de geniepige penningmeester, de dwalende bestuurder. "Er gaat veel aandacht uit naar het beteugelen van de gelegenheid tot het plegen van fraude, door implementatie van allerlei interne beheersingsmaatregelen. Maar de aspecten 'druk' en 'rationalisatie' laten zich niet vangen met interne beheersingsmaatregelen. Het spreekwoord luidt 'De gelegenheid maakt de dief', maar bij fraude is het vaak andersom: druk en rationalisatie bewegen de fraudeur tot het creëren van de gelegenheid. Bovendien kan je de gelegenheid nooit helemaal dichttimmeren. Dat snap je toch wel Pieter?"

"Maar Ariën, gaat al die energie dan naar de gelegenheidsvraag, wordt daar echt naar gekeken, is dat zo; of zeggen we dit wel, maar doen we dat niet?"

"Zolang de risicogerichte controleaanpak bestaat zal er altijd de mogelijkheid zijn dat fraudes niet worden ontdekt. Ik denk dat accountants veel energie besteden aan het aspect gelegenheid, maar ten aanzien van druk en rationalisatie kan er nog veel worden gewonnen. De gelegenheid is maar een deel van het verhaal. Vergeet voorts de off book fraudes niet, zoals bijvoorbeeld corruptie/omkoping. Ga je dat met data-analyse blootleggen? Ik betwijfel het."

Ik zucht. Zondagmiddag, weer een nieuwe week, volgende dag een vaktechnisch overleg (VTO), team inspireren. Ja, ik begrijp deze zorg wel, als we overdreven veel aandacht besteden aan AO/IC (preventie), terwijl de fraude hieromheen plaatsvindt, dan is detectie als vangnet leuk, maar het blijft dweilen met de kraan open.

Terug naar detectie, hoe goed doen we dat nu al? Ik neem jullie kort mee in een machine learning pilot idee dat we hebben uitgerold deze zomer. Het is gebaseerd op patronen van mogelijke fraude herkennen, vervolgens patroon naar patroon valideren (wel/geen fraude), net zolang tot patronen 'naar boven komen' die daadwerkelijk een fraudesignaal zijn. Deze patronen vervolgens weer toetsen aan IST data… etc.

Hoe denk je dat deze pilot gaat? Is het van meerwaarde? Nou, heel eerlijk, het is wellicht een van mijn onze grotere uitdagingen, wellicht de grootste tot nu toe in 26 jaar auditing. Ik heb nog steeds twijfels, ondanks mijn enthousiasme en de bak aan uren die we investeren. Die ijsberg vangen in ML scripts is nog niet zo eenvoudig. Op LinkedIn lees je natuurlijk alleen de mooie verhalen.

Wordt machine learning slimmer, beter dan inzet van old school data-analyse? Ik weet het niet. Machine learning in de audit vanuit fraudedetectie is toch écht iets anders dan machine learning-based creditcard activiteiten monitoring (redelijk eenvoudig) bij de banken (stabiele dataset, klanten met langdurige gedragspatronen etc).

Machine learning (roboting, andere hippe term, zelfde techniek) ten behoeve van het goedkeuren van facturen (als onderdeel van 3-way matching) kan een waardevol interne beheersmaatregel worden, maar is dan geen audit techniek, maar is ook AO/IC.

Natuurlijk zijn er goede achteraf-analyses die redelijk makkelijk zijn in te zetten om enige vorm van (eenvoudige) fraude te detecteren. Er zijn al heel veel COS 240-achtige data-analytics dashboards ontwikkeld, waarin volledige datasets vanuit talloze invalshoeken worden beoordeeld. Ik deel deze dashboards zelf met mijn cliënten, die kunnen zelf ook zien wat voor vreemde transacties er continue plaatsvinden.

Niet toereikend? Ik stuur Ariën nog een bericht: "Wat denk jij, zitten we op het goede spoor met focus op technologie?"

"Pieter, er is te veel focus op de rol van de accountant bij fraudedetectie. Een accountant loopt niet 365 dagen per jaar in een onderneming rond. De cfo en ceo wel (hoop ik). En ik mag hopen dat een commissaris zich ook wat vaker in een onderneming laat zien dan de accountant. Die bestuurders en commissarissen, die hebben de primaire verantwoordelijkheid als het gaat om het voorkomen en detecteren van fraude. Dat blijft onderbelicht, waarom is me een raadsel. Als die bestuurders en commissarissen hun verantwoordelijkheid niet nemen, of in het kader van tone at the top niet of onvoldoende het goede voorbeeld geven, dan is er voor de accountant bijna geen beginnen aan en voor de onderneming geen redden aan. Zoals bij Wirecard het geval lijkt te zijn. Het is een misvatting dat de accountant een door en door verrotte bedrijfscultuur, met samenspannende bestuurders en/of commissarissen tijdig kan blootleggen met data-analyse. Data-analyse heeft zeker zijn nut in fraudebestrijding. Maar maak het niet te groot. Er is helaas geen shortcut om het veelkoppige fraudemonster te verslaan."

In het VTO deze week mijn zorgen nog maar eens gedeeld en geluisterd naar Ariën: "Maak het niet te groot." Die machine learning pilot zetten we door. Maar laten we er niet over gaan roeptoeteren dat dit het ei van Columbus is.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Pieter de Kok is partner bij Coney Minds. Van 2010 tot en met 2014 was De Kok aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc.

Gerelateerd

6 reacties

Frans Kersten

Interessante bijdragen en reacties ook waar het gaat om de factor 'mens'. Ik blijf echter moeite houden met wat nu fraude of gebrek aan integriteit is.

Zijn het ook de medisch specialiseten van een bepaalde discipline die voorschrijven dat ziekenhuisdata van hun specialisme aan hun eigen kwaliteitsregistratie aangeboden moet worden en indien niet, de medisch specialisten niet door de collegiale toetsing komen (maw: je krijgt alleen een goedkeurende verklaring als wij je administratie mogen doen)?
Is het fraude als een ministerie tientallen miljoenen euro's ter beschikking stelt voor de ontwikkeling van patiëntenportalen aan ziekenhuizen die dit geld grotendeels doorsluizen naar 2 software leveranciers terwijl rechtstreekse betaling maar een fractie zou kunnen?
Of is het fraude als een Ministerie een consultatie in de markt zet voor een oplossing voor toestemmingsproblematiek, gericht op die ene toepassing van een 'bevriende' organisatie, terwijl de wetgeving en daarmee de eisen aan die toestemming nog niet rond is, er geen PvE is, noch aanbestedingsregels gevolgd zijn?
Waar is hier de accountant?

Jan Weezenberg

Pieter,
Opnieuw een mooi initiatief.
Als dit toch een community moet worden kunnen ook derden erbij gehaald worden.
Ik denk aan Hofman Bedrijfsrecherche en een of andere club die integriteitsonderzoeken uitvoert en daarover rapporteert.
Misschien kom je dan tot een
Typologie van fraude-factoren en de wisselwerking daartussen.
Bijvoorbeeld :

*Mogelijkheden voor de controller/accountant.
aspecten:
- invloed van interne norm (cultuur)
-invloed van afschrikking
Iets dergelijks voor managementfraude
Bijvoorbeeld
*Interne norm/Sociale norm (zie grote fraude bij Gemeente Rotterdam en de uitspraken van ambtenaren van de betreffende afdeling)
aspecten
-zwakke interne controle
-afschrikking (de betreffende ambtenaar kon jarenlang frauderen).

En daar kun je dan oplossingen voor gaan verzinnen met gebruik van onze controle-piramide.
(bijvoorbeeld: continu controleren bij de douane m.b.t. drugs smokkel )

Samen komen we er wel uit .....
In ieder geval een leuk onderwerp voor de PE-portfolio's !

Succes gewenst !!
Vriendelijke groet

Jan Weezenberg

Pieter de Kok

@Jan ik denk dat we komende 10 jaar nog over dit topic praten, hou ons scherp!

@peter @arnout Dag Peter Schimmel laten we in tweede week november een Teams opzetten, lijkt mij zeer waardevol om verder te onderzoeken, ik vraag dan of Onno Wouters bezig met Machine Learning pilot fraudedetectie meedoet en ik begrijp dat Arnout van Kempen ook wil aansluiten en wellicht ook Ariën Oskam . Andere welkom, DM via Linkedin of mail Pieter.dekok@coney.nl

Jan Weezenberg

Beste Pieter en Arnout,
Toen ik nog bij Philips Computer Industrie werkte hing er een bordje op mijn kamer met de volgende tekst:
"Around here I have a very resposible
job,
Any time Any thing goes wrong
I am held responsible"

Ik voel dat vandaag de dag ook als er weer geschreeuwd wordt.
Het gebeurt niet vaak dat ik in een reactie een vrij recente reactie nog een keer uitspreek.
Voor deze keer dan.

Artikel over de fraude agenda van NBA
Ik schreef op 5 oktober 2020

"Het ISMA-model verklaart hoe fraude/de neiging tot regelovertreding ontstaat.
De relevante factoren zijn volgens dit model:
* Interne norm,
* Sociale norm,
* Mogelijkheden en
* Afschrikking.

Ik heb eens geprobeerd vanuit de optiek van interne controle en in aansluiting daarop van externe controle diverse fraudezaken te koppelen aan dit vierluik.
In veel gevallen kom ik uit bij Mogelijkheden waar het in de organisatie niet goed zat.
zoals
*De inkopers van auto’s voor de politie, die steekpennningen kregen.
maar een accountant die niet gebruik maakte van het kenteken-register van de RDW enz
.
Maar veel andere fraudes kunnen gebeuren door zwaktes in de andere gebieden, lijken volgens mij veel meer het terrein van Hofmann bedrijfsrecherche c.s. en de forensische accountants te zijn.
*Wat kan ik dan nog van accountants
verwachten ?
De mogelijkheden kunnen in kaart worden gebracht door accountants m.b.v. de stokoude controle-piramide
*zelfcontrole
*interne controle
*Externe controle met name Controle op de kwaliteit van het stelsel van interne controle
Mijn voorstel:
* begin met die mogelijkheden (maar hoed je voor vak idiotisme) optimaal te gebruiken

*Een goed begin is dan het halve werk
Als dat daarna niet goed gaat volgt:
“maar half werk is geen goed begin".

Vriendelijke groet
Jan Weezenberg

Peter Schimmel

Beste Pieter,
Arnout van Kempen ziet een mooie samenwerking tussen ons naar aanleiding van jouw bijdrage. Wellicht.

Ik verheug mij erin dat je in Ariën Oskam een ambassadeur van mijn gedachtegoed herkent: het is de mens die fraudeert en een focus op AO/IB lost dat niet voldoende op. De jaarrekening in al zijn aspecten als controleobject herbergt/verbergt wellicht de uitkomst van het handelen van die mens, maar als hij dat goed genoeg doet, biedt dat ook geen soelaas. Het handelen en de redenen daartoe zouden daarom meer in ogenschouw genomen moeten worden.

Ik meen dat door het toevoegen van bronnen aan jouw dataomgeving plus een aantal aanvullende werkzaamheden van de accountant, ook de onderkant van de spreekwoordelijke ijsberg (druk en rationalisatie) meer in beeld komen.

De belangrijkste bron is het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek, dat verplicht zou moeten zijn bij organisaties van 50 fte of meer. In dat onderzoek dienen vragen te worden toegevoegd die de risicofactoren druk en rationaliseren representeren. Koppeling van de uitkomsten aan vitale processen/afdelingen kan invulling geven aan het monitoren van het succes van het organisatiebeleid rond fraudebeheersing en het aangeven dat verhoogde dijkbewaking in de AO/IB noodzakelijk is.

Ik heb ooit, toen nog bij Andersen, een tool ontworpen dat IRMA heet: Integrity Risk Mitigation Assessor, dat precies doet wat ik hierboven beschrijf en daarmee ook de soft controls naar boven tovert (maar ook de hard controls uit de AO/IB), zonder ze hard of meetbaar te maken, maar wel de verhoogde kans aangeeft van een aanvaring met de ijsberg, waarbij de drie risicofactoren gealloceerd en in combinatie zichtbaar te maken zijn. Helaas heb ik nog nooit een data-analist/liefhebber kunnen overtuigen van het nut hiervan. Helaas. Jij misschien?

Arnout van Kempen

Wat zou het mooi zijn als de Kwartiermakers een werkgroepje zouden maken met Pieter en Peter.

En dan nog eens heel goed praten over wie precies wat kan, zou moeten kunnen en zou moeten willen kunnen.

Mensen die echt verstand van de techniek hebben herken je meestal aan een zekere irritatie over de hype-verhalen en het gejuich over wat allemaal “ooit” mogelijk zal zijn. Waarom? Omdat je, als je vanuit kennis en ervaring praat, weet hoe zwaar het is, upstream tegen een een modderlawine in klauteren.

Wat nu als het constante wijzen naar de accountant simpelweg de verkeerde kijkrichting is?

Peter schreef al eerder dat accountants simpelweg niet in staat zijn te leveren. Pieter wijst regelmatig op de overschatting van de technische oplossing.

Ik mag graag op COS 240 wijzen. Die staat nu eenmaal. Maar de invulling KAN best anders dan door accountants verantwoordelijk te houden voor de opsporing van fraude.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.