Marjan Heemskerk

Creativiteit en accountants: twee woorden die je normaal liever niet in één zin ziet. Toch pleit Marjan Heemskerk voor meer creativiteit van de beroepsgroep.

Discussie Column

Hoe creatief moet een accountant zijn?

Creativiteit en accountants: in de praktijk gaat het dan vaak om een krantenkop over een iets te creatieve interpretatie door een accountant. Dergelijke nieuwsberichten zijn natuurlijk niet heel goed voor de reputatie van het beroep. Maar creativiteit is veel belangrijker in ons werk dan we denken. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat veranderingen eenvoudiger en sneller kunnen worden bewerkstelligd.

We zijn momenteel druk bezig om veranderingen door te voeren in ons vak en in de manier waarop we met klanten omgaan. Die veranderingen gaan niet over een nacht ijs. Maar wanneer we dit proces kunnen versnellen door op een creatieve manier naar onze problemen te kijken en daardoor met oplossingen te komen, is dat mooi meegenomen toch?

Door creativiteit worden we niet alleen vindingrijker in het oplossen van onze eigen problemen binnen de beroepsgroep. We kunnen ook beter aansluiten op innovaties van klanten. Dit zorgt weer voor een meer onderscheidend vermogen. Om in de toekomst van toegevoegde waarde te blijven is dat een belangrijk onderdeel.

Hoe creativiteit mijn werk beïnvloedt

Ik startte in 2016 met mijn online platform The Happy Financial om mijn creativiteit kwijt te kunnen. Ik vond mezelf absoluut niet creatief en stelde me bij creativiteit vooral tekenen en knutselen voor. Beide geen vaardigheden die ik ambieerde. Maar ik stond wel open voor nieuwe dingen en heb me toegelegd op het schrijven van artikelen en maken van video's; inmiddels mijn fulltime business.

Door open te staan voor creativiteit, kan ik veel meer out of the box denken, nieuwe ideeën bedenken en toepassen. Ik merk dat ik ook in andere aspecten meer mogelijkheden zie en met oplossingen kom die anderen in eerste instantie niet voor zich zien. Dit maakt mijn werk veel gevarieerder en in mijn geval daardoor ook veel leuker om te doen.

21st Century Skills

Wie niet overtuigd is van het meer toepassen van creativiteit binnen ons vakgebied, kan eens kijken naar de 21st Century Skills. Een lijst met elf competenties die een persoon zou moeten hebben of ontwikkelen, om in de huidige 21ste eeuw succesvol te kunnen zijn.

De top drie van deze vaardigheden bestaat uit kritisch denken, creatief denken en probleemoplossend denken. Klinkt als goede skills om te hebben als accountant toch? Het zijn van een kritisch denkende professional wordt ons tijdens de opleiding en het werk vaak wel aangeleerd. Het creatief denken zorgt er dan weer voor dat we in staat zijn om nieuwe ideeën voor bestaande vraagstukken te vinden. In combinatie met het derde punt, probleemoplossend denken, zouden we tot praktische plannen moeten kunnen komen om problemen op te lossen.

Hoe pakken we dit aan?

Wil je op kantoor (of nu even thuis) meer creatief omgaan met problemen? En daarmee ook je werk leuker maken?

Begin met het creëren van bewustzijn. Vaak wordt gedacht dat creativiteit een talent is, zoals schilderen, maar het gaat om een vaardigheid die getraind kan worden. Bedenk vervolgens technieken die toegepast kunnen worden om vanuit creativiteit naar een idee te komen. Lastiger wellicht in coronatijd, maar gelukkig is internet hier een grote hulpbron.

Een idee moet daarna natuurlijk nog wel uitgevoerd worden. Hiervoor ga je aan de slag met een geschikte methode. Tot slot, en dit is een heel belangrijk onderdeel, moet er ook voldoende tijd en ruimte zijn om creativiteit te kunnen ontplooien. Niet een eenmalig uurtje op donderdagmiddag, maar een constante factor in de bedrijfscultuur. Het is een punt dat continu binnen de organisatie gestimuleerd kan worden. Beloon creatief denken, ook al leidt het niet altijd meteen tot de gewenste oplossing.

Zoals ik het in mijn eigen werk zie, ben je als organisatie door het gebruik van creativiteit veel wendbaarder. Je kunt eenvoudiger inspelen op veranderingen, zoals bijvoorbeeld verdergaande automatisering. Denk ook eens aan het werkgeluk van medewerkers. Hoe creatiever je te werk kunt gaan, hoe meer tevreden ze zullen zijn.

Natuurlijk hoeven jullie nu niet allemaal massaal naar de schildersezel te stappen. Maar probeer eens in je dagelijks werk open te staan voor nieuwe ideeën; wie weet wat er gebeurt als je uit die comfortzone stapt.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Marjan Heemskerk is registeraccountant. Sinds 2016 blogt en vlogt ze als The Happy Financial over persoonlijke financiƫn en bespreekt thema's voor ondernemers in het mkb. Eerder werkte ze bij PwC, BDO en Witlox Van den Boomen.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.