PwC: weinig toekomstgerichte informatie in jaarverslagen FTSE

Het bestuursverslag van FTSE 350-bedrijven is bijna verdubbeld in de afgelopen zeven jaar, van gemiddeld 24 naar 41 pagina’s. Het is voor lezers steeds lastiger om de gewenste informatie uit de grote hoeveelheid data en tekst te halen.

Die waarschuwing komt van PwC, dat onderzoek deed naar de omvang van jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen opgenomen in de Britse FTSE 350-index, zo meldt Accountancy Live.

De totale omvang van het jaarverslag is nu gemiddeld 154 pagina’s bij FTSE 350-bedrijven en 197 pagina’s bij bedrijven uit de FTSE 100. Banken spannen met gemiddeld 339 pagina’s de kroon. De toelichting bij de jaarrekening beslaat bij de grootste honderd beursfondsen gemiddeld 5 keer zoveel pagina’s als de jaarrekening zelf.

Ondanks de omvang bevatten de bestuursverslagen weinig toekomstgerichte informatie, constateert PwC. 41% van de bedrijven kijkt niet verder dan het komende jaar en 30% praat alleen in vage, algemene bewoordingen over ‘de toekomst’.

Volgens Mark O’Sullivan, corporate reporting director bij PwC, beschrijven veel bedrijven de strategie en het businessmodel, “ but they do this without explaining how the two connect, how risks affect strategic plans, what resources and relationships really drive the business and how these are being managed and progress measured through KPIs”.

Een gemiste kans vindt PwC, want ondernemingen laten zo een gelegenheid lopen om hun verhaal te vertellen “ in a way that is credible and consistent” en zo het merk en vertrouwen in het bedrijf te versterken.