Nieuws

Sterke groei Nederlandse consultancymarkt

De top van de Nederlandse consultancymarkt heeft een sterk jaar achter de rug met veel dubbelcijferige groei.

Dat blijkt uit een onderzoek van Consultancy.nl en de Raad van Organisatie Adviesbureaus (ROA) onder de bestuurders van 156 adviesbureaus. Acht op de tien consultancybureaus hebben het afgelopen jaar een omzetgroei gerealiseerd, waarvan meer dan de helft (56 procent) zelfs groei van meer dan tien procent wist te boeken.

Het onderzoek toont aan dat de consultancybranche de crisisjaren definitief achter zich heeft gelaten. Door economische tegenwind bij opdrachtgevers kampte de markt jarenlang met vraaguitval en druk op tarieven, waardoor bureaus een deel van hun omzet zagen verdampen. Ook worden adviesbureaus geconfronteerd met een sterk veranderd landschap, onder meer het gevolg van trends als globalisering, digitalisering, big data en de sterke groei van het aantal zzp’ers.

Groei en hogere tarieven in 2016

De groei is te danken aan een toename in het aantal projecten dat opgestart wordt bij opdrachtgevers, daarnaast zijn de tarieven van consultants over de hele linie gestegen. 51 procent van de ondervraagde bestuurders - ceo's, Managing Directors of Partners - geeft aan dat de gemiddelde uurtarieven zijn gestegen, ten opzichte van tien procent van de bureaus die een daling in de tarieven moesten incasseren.

Verwachtingen

Over de toekomst zijn de bestuurders van de adviesbureaus positief gestemd. 82 procent is positief over de marktverwachting voor 2017 en de langere termijn, waarbij boutique spelers het meest optimistisch zijn. Van de tarieven wordt verwacht dat deze verder zullen stijgen: de helft van de partners rekent op een stijging van tot vijf procent, circa een vijfde verwacht een stijging van meer dan vijf procent.

War for talent

De bestuurders noemen het vergroten van de naamsbekendheid en het werven en ontwikkelen van (nieuw) talent als belangrijkste prioriteit voor 2017. De prioriteiten verschillen enigszins per bureautype: branding en het aangaan van samenwerkingsverbanden wordt belangrijk gevonden door boutiques, grote bureaus leggen meer nadruk op recruitment. De meest aangehaalde topprioriteiten zijn verdergaande groei  realiseren en het trainen en ontwikkelen van de eigen medewerkers.

Dreigingen

De groei van interne adviestakken bij potentiële opdrachtgevers en de opkomst van zzp’ers worden als de grootste dreiging gezien voor de professionele consultancy in Nederland. "Het aantal zelfstandigen dat zich als adviseur presenteert is sinds 2008 bijna verdubbeld naar negentigduizend. Naast de toename in het aantal adviseurs maken de gevestigde bureaus zich vooral zorgen over de kwaliteit en de mogelijke impact daarvan op de reputatie van de branche", zegt Larry Zeenny, onderzoeker van Consultancy.nl.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.