Nieuws

'Nederlandse economiestudenten staan te ver van de werkelijkheid'

De kloof tussen economische werkelijkheid en economische theorie is bij Nederlandse economen te groot, door een te grote nadruk op modellen tegenover de realiteit.

Dat schrijft Ewald Engelen, hoogleraar financiële geografie aan de Universiteit van Amsterdam, in een column voor De Groene Amsterdammer. Uit een rapport van het netwerk Rethinking Economics zou blijken dat Nederlandse economieopleidingen te veel nadruk leggen op neoklassieke theorieën.

"Pakweg negen tiende van de economie-opleidingen bestaat uit neoklassieke-economiecursussen. Dat betekent dat het startpunt niet de rommeligheid van de wereld is maar de aanname dat markten perfect zijn, dat actoren volledig geïnformeerd zijn en dat ze rationele, nutsmaximaliserende wezens zijn", aldus Engelen.

Ook in vergelijking met andere landen zou economie hier te veel als een monotheoretische discipline worden onderwezen, waarbij de economiebeoefening gedomineerd wordt door wiskunde. Bijna de "volledige onderwijstijd" zou opgaan aan het "erin rammen" van kwantitatieve onderzoeksmethoden en econometrische mathematica.

Engelen: "In een economie vol machtsverschillen, terugkoppelingsmechanismen, onkwantificeerbare variabelen en zichzelf waarmakende profetieën is dat de dood in de pot. Het is beter om grofweg te snappen dan er precies naast te zitten. De crisis heeft dat afdoende bewezen. Desondanks overheerst aan Nederlandse economiefaculteiten de geest van de ingenieur. Alsof de economie een waterleidingnet is."

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.