'Faillissementen kondigen zich vier jaar van tevoren aan'
Faillissementen zijn zelden een verrassing. Gemiddeld vier jaar voor de feitelijke ondergang rinkelen er al alarmbellen.
Dat zegt Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting bij kredietverzekeraar Euler Hermes Nederland. Volgens Geeroms blijkt uit onderzoek van Euler Hermes dat drie indicatoren in een vroeg stadium aanstaande faillissementen van Europese mkb-bedrijven "onthullen", omdat die faillissementen vaak volgens vaste patronen verlopen.
"Drie fasen zijn te onderscheiden: de strategiecrisis, de winstgevendheidcrisis en de solvabiliteitscrisis", zegt Geeroms. "Algemeen wordt gekeken naar de omzet. Als die daalt roept dat vragen op. Euler Hermes vindt dat geen robuuste indicator. Wij kijken naar winstgevendheid (ROI, Return on Investment), kapitalisatie (Equity Ratio) en rentedekking (Interest coverage Ratio). Oftewel: als de neergang inzet, daalt het gemiddelde rendement op geïnvesteerd vermogen. Vervolgens zie je dat het bedrijf steeds meer schulden op zich laadt en tot slot heeft het bedrijf steeds meer moeite om aan de verplichtingen te voldoen."
Disruptie
Een extra reden voor bedrijven om zich goed te informeren over de financiële achtergrond van hun klanten is volgens Geeroms de disruptie die in nagenoeg alle sectoren gaande is. "Dat zien we in de strategiecrisis: bedrijven die lange tijd floreerden dreigen hun succesfactoren te verliezen. De filosoof Joseph Schumpeter noemt dat creative destruction die noodzakelijk is om tot vernieuwing te komen. Dat gaat tegenwoordig sneller en sneller. Durven afwijken van platgereden paden is een must. Niets is funester dan de instelling van 'we hebben het altijd zo gedaan'."
Gerelateerd
Minder bedrijven failliet in maart, maar trend blijft stijgend
Het aantal faillissementen is in maart opnieuw afgenomen. Vorige maand werden acht bedrijven minder failliet verklaard dan in februari. Dat is een daling van 2 procent....
'Malaise in winkelstraat' nog niet voorbij
De "malaise in de winkelstraat" is nog niet voorbij, ondanks dat de kooplust onder consumenten toeneemt. De verkopen van winkels in Nederland krimpen dit jaar waarschijnlijk...
Minder bedrijven failliet, maar trend blijft stijgend
Het aantal faillissementen is in januari afgenomen. Er werden vorige maand namelijk 24 minder bedrijven failliet verklaard dan in december. Dat is een daling van...
Leegstand in winkelstraat neemt weer iets toe
De leegstand in de winkelstraat begint weer op te lopen, nadat het aantal leegstaande winkelpanden in 2022 was gedaald naar het laagste niveau in tien jaar.
'Horeca moet duurder worden om faillissementen te voorkomen'
Horecabedrijven moeten meer gaan rekenen voor eten, drinken en overnachtingen, om te voorkomen dat ze failliet gaan. De winstmarges zijn momenteel te laag.