Run op elektrische auto's
Per 1 januari gaat de fiscale bijtelling voor zakelijk bereden elektrische auto’s van vier naar acht procent. Dat zorgt voor een laatste run op elektrische auto's.
Dat meldt brancheorganisatie BOVAG. In de eerste drie weken van december was ongeveer de helft van alle verkochte nieuwe auto's volledig elektrisch aangedreven. Over heel 2019 worden meer dan 50.000 elektrische auto’s geregistreerd.
BOVAG schat dat de totale autoverkopen dit jaar uitkomen op 430.000 tot 440.000 stuks. Dat betekent dat van alle nieuw aangeschafte auto's dit jaar zo'n twaalf procent elektrisch is. Rond de jaarwisseling rijden er ook meer elektrische auto's rond dan zgn. 'plug-in hybrides'. Voor 2020 verwacht BOVAG dat er zo'n 40 à 50.0000 nieuwe stekkerauto's (elektrisch en hybride) bijkomen op de Nederlandse wegen.
Tesla
Met name elektrische auto's van Tesla zijn dit jaar zeer populair. Van de 50.000 stekkerauto's in 2019 is het Amerikaanse merk goed voor zo’n 30.000 stuks. Gekeken naar alle autoverkopen in Nederland dit jaar kan Tesla mogelijk zelfs uitkomen op een derde plek achter Volkswagen en Opel, aldus BOVAG.
De begin 2019 gepresenteerde Tesla Model 3 is, ondanks een prijs van rond een halve ton of meer, dit najaar al maanden de bestverkochte auto van Nederland. Dat is in lijn met de eerdere verwachting van Accountant.nl dat deze auto in hoog tempo de Amsterdamse Zuidas zou veroveren.
Het zakelijk rijden van een vol-elektrische auto wordt komend jaar fiscaal minder aantrekkelijk. Niet alleen gaat de bijtelling van vier naar acht procent, maar dat lagere tarief is dan nog van toepassing op de eerste 45.000 euro van de catalogusprijs (daarboven geldt een bijtellingstarief van 22 procent). Tot 1 januari geldt voor de stekkerauto echter nog het tarief van vier procent over de eerste 50.000 euro.
Oplaadpunten
Het aantal laadpunten voor elektrische auto’s is inmiddels ook de 50.000 gepasseerd, zo blijkt uit de rapportages van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Ons land is daarmee echter nog ver verwijderd van de 1,8 miljoen laadpunten die in 2030 nodig zijn om de klimaatdoelen uit het regeerakkoord te halen.
Gemiddeld zijn er dit jaar maandelijks zo’n 1200 (semi)publieke laadpalen geplaatst, inclusief snellaadstations. Dat zijn er flink meer dan vorig jaar, toen er maandelijks nog geen 300 laadpunten bij kwamen.
Particulieren
Volgens de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB breken elektrische auto's volgend jaar ook door bij particulieren. Stekkerauto's kunnen steeds verder rijden op een volle batterij. Bovendien wordt het prijsverschil met benzine- en dieselauto's kleiner en komt er een aanschafsubsidie.
Ruim de helft van de Nederlanders overwoog in 2018 al om op termijn een elektrische auto aan te schaffen. Dat veel mensen er nu nog vanaf zien komt vooral door de hoge aanschafprijs van zulke auto’s. De ANWB verwacht dat hier vanaf 2020 verandering in komt, onder meer als gevolg van de aanschafsubsidie.
Daarnaast komen er meer betaalbare elektrische auto's op de markt. Ook in de snel groeiende private lease-markt groeit het aanbod van (kleinere) elektrische auto’s, die inmiddels al vanaf zo’n tweehonderd euro per maand te rijden zijn.
Update 30 december: ook het FD bericht over de laatste run op de bestverkochte auto van 2019, de Tesla Model 3. Zelf ophalen in de Amsterdamse haven is het devies.
Gerelateerd
Aandeel elektrische auto's groeit: 14 procent EV of hybride
Bijna 14 procent van alle personenauto's in Nederland is deels of volledig elektrisch. Vijf jaar geleden besloeg het aantal elektrische en hybride auto's nog 3,7...
Terugloop orders Nederlandse industrie door malaise autosector
De Nederlandse industrie kampt met een terugloop van het aantal orders door uitstel van nieuwe investeringsprojecten in de halfgeleiderindustrie en de significante...
Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...
Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens
Bedrijven kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen. Het aantal elektrische...
Belangenorganisaties waarschuwen voor onjuiste besteding nieuwe CO2-heffing
Belangenorganisaties ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat de politiek een nieuwe CO2-heffing gaat gebruiken voor investeringen in schone...