Verkoop elektrische auto’s meer dan verdubbeld
De verkoop van nieuwe elektrische auto’s is in het eerste halfjaar van 2019 ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Werden in 2018 tot en met juni nog 7.945 elektrische auto’s verkocht, dit jaar ligt dat aantal op 17.266 (+117 procent).
Dat blijkt uit een analyse van RAI Vereniging en BOVAG. Het aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkopen ligt daarmee op 7,6 procent, tegenover 3,1 procent in 2018. Volgens beide organisaties is de snelle groei in de verkoop van elektrische auto’s vooral te danken aan de introductie van een aantal nieuwe elektrische modellen in het middensegment, zoals de Kia e-Niro, Hyundai Kona en Tesla Model 3.
Met ruim zesduizend stuks is de Tesla Model 3 veruit de meest geregistreerde elektrische auto in de eerste helft van 2019. Dat sluit aan bij een voorspelling van Accountant.nl. De Hyundai Kona staat op plek twee, met ruim 2.300 exemplaren.
Door de gewijzigde bijtellingsregels per 1 januari 2019 is de verkoop van dure elektrische auto’s dit jaar helemaal ingestort. Van de Tesla Model S, Model X en de Jaguar i-Pace samen (auto’s met een nieuwprijs van al gauw een ton) werden in de eerste zes maanden van 2019 in totaal nog geen driehonderd exemplaren verkocht. In december 2018, vlak voor invoering van de nieuwe bijtellingsregels, waren dat er nog bijna vijfduizend.
Stabiel beleid
Voor dit jaar voorspellen RAI Vereniging en BOVAG een totaal aantal nieuwe elektrische auto’s van 28.000 stuks. Als de bijtelling vanaf 1 januari 2020 omhoog zou gaan, kan dat aantal voor 2019 fors hoger uitpakken en opnieuw ernstige marktverstoring veroorzaken. In de klimaatplannen van het kabinet wordt voorgesteld om de grens voor lage bijtelling in 2020 te verlagen naar 45.000 euro en in 2021 naar 40.000 euro. Ook wil de regering de lage bijtelling de komende jaren in stappen verhogen; vanaf volgend jaar al van vier naar acht procent.
BOVAG en RAI Vereniging dringen er bij het kabinet op aan om de bijtelling voor elektrische auto’s niet al in 2020 te verhogen; dan horen nog de bijtellingsafspraken zoals opgenomen Autobrief II van kracht te zijn. Dealers en importeurs hebben op basis van deze harde afspraken al auto’s in bestelling voor 2020, waarschuwen beide organisaties.
De keuze om elektrisch te gaan rijden valt of staat volgens RAI en BOVAG bij voorspelbaar en stabiel overheidsbeleid, "waarbij zowel de consument als de branche niet verrast worden door het tussentijds veranderen van de spelregels".
Gerelateerd
Subsidiepot voor aanschaf elektrische truck is snel leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Het budget voor dit jaar bedroeg...
Europese topbestuurders autobranche zien het somberder in
Topbestuurders in de Europese autobranche zijn pessimistischer geworden over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere...
Europese auto-industrie heeft hulp Brussel nodig
De Europese auto-industrie heeft dringend steun vanuit Brussel nodig, anders dreigen Europese autobouwers verder achter te raken op hun rivalen in China en de Verenigde...
Autofabrikanten verkopen een tiende meer auto's in EU
Autofabrikanten hebben vorige maand in de Europese Unie 10 procent meer personenauto's verkocht dan een jaar eerder. Daarbij kromp het marktaandeel voor benzine-...
Zakelijke rijder switcht vaker van elektrisch naar benzine
Zakelijke rijders stappen steeds vaker over van een volledige elektrische auto naar een hybride of benzineauto vanwege de hoge kosten, waarschuwen leasemaatschappijen....