NN hoeft klanten geen kosten terug te betalen
Verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) hoeft klanten bepaalde kosten niet terug te betalen. Dat oordeelt de rechtbank in Rotterdam in een zaak die door de Consumentenbond was aangespannen.
De Consumentenbond stelde dat NN klanten niet of onvoldoende informeerde over de aard en hoogte van de verzekeringskosten en overlijdensrisicopremie en vroeg de verzekeraar de te veel betaalde kosten en risicopremies aan klanten terug te geven. De rechter heeft die aanklacht nu in een eindvonnis verworpen.
Volgens de rechter hebben klanten een aanvraagformulier, dat werd ingevuld op basis van een offerte, ondertekend en ingediend. Daardoor is er een zogeheten wilsovereenstemming tussen de klanten en NN ontstaan over het in rekening brengen van bepaalde kosten. Er is daardoor ook geen sprake van "oneerlijke bedingen" of kosten die terug moeten worden betaald, aldus de rechter.
In maart stelde de rechtbank in Utrecht de Consumentenbond in het ongelijk in een vergelijkbare zaak tegen verzekeraar ASR. De Consumentenbond spande de beide collectieve rechtszaken aan omdat de organisatie stelt dat de verzekeraars tussen eind jaren tachtig en begin van deze eeuw meer dan een half miljoen consumenten hebben gedupeerd met een woekerpolis.
NN neemt kennis van de uitspraak, die volgens een zegsman onderschrijft dat de verzekeraar zijn klanten voldoende informatie heeft verstrekt. "Die informatie was overeenkomstig met de regelgeving en maatschappelijke opvattingen van die tijd", aldus de woordvoerder. De Consumentenbond moet de proceskosten van zo'n zesduizend euro betalen.
Bron: ANP
Gerelateerd

Aanbieder woekerpolis had plicht te informeren over risico's
Aanbieders van woekerpolissen hadden en hebben de plicht om te waarschuwen voor de risico's van de producten. Dat staat in een advies van de advocaat-generaal aan...

Consumentenbond schikt met Allianz over woekerpolissen
De Consumentenbond en verzekeraar Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Gedupeerde polishouders...

Kifid rondt in eerste halfjaar 75 klachten over woekerpolissen af
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft het afgelopen half jaar 75 klachten over woekerpolissen afgerond.

Organisaties willen duidelijkheid over kosten kapitaalverzekering
Aanbieders van kapitaalverzekeringen zouden consumenten volledig moeten informeren over alle kosten die worden ingehouden gedurende de looptijd. Dat vinden de Consumentenbond,...

Reaal moet bepaalde kosten woekerpolis vergoeden
Verzekeraar Reaal, onderdeel van SRLEV, moet de afkoopwaarde van een zogeheten woekerpolis opnieuw berekenen en met een vergoeding over de brug komen.