ABN Amro gaat praten met Consumentenbond over miljoenenclaim
ABN Amro gaat praten met de Consumentenbond over een mogelijke miljoenenclaim tegen de bank vanwege 'woekerrentes' op kredieten.
Dat heeft het financiële concern besloten nadat het onlangs een nederlaag leed bij klachteninstituut Kifid. Maar ABN Amro is het nog steeds niet eens met die uitspraak en stapt ook nog naar de rechter.
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelde onlangs dat ABN Amro teveel in rekening gebrachte rente aan een consument met een flexibel krediet moet terugbetalen. Want klanten mogen volgens de uitspraak verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de rentes op de financiële markten omlaaggaan, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld.
Het oordeel van Kifid sterkte directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice in zijn voornemen om namens andere klanten met een zelfde soort lening een miljoenenclaim in te dienen. In dat geval kan de schade voor ABN Amro flink oplopen, omdat er naar schatting tienduizenden van dit soort leningen zijn verstrekt.
Marktrente
Zover is het nog niet. ABN Amro wil momenteel alleen de betreffende klant uit de Kifid-zaak vergoeden. Daarnaast zal de bank zijn bezwaren over het Kifid-oordeel voorleggen aan een civiele rechter. Volgens ABN Amro moet er bij het bepalen van de rente op een doorlopend krediet namelijk naar meer zaken gekeken worden dan alleen de marktrente.
Sander van Osch, verantwoordelijk voor de consumentenkredieten bij ABN Amro, zegt dat het de intentie is om constructief het gesprek aan te gaan en tot een oplossing te komen. De rechtsgang die tegelijkertijd plaatsvindt doet daar volgens hem niks aan af. Van Osch benadrukt dat ABN Amro zijn verantwoordelijkheid zal pakken als uit de gesprekken duidelijk wordt dat er dingen niet goed zijn gegaan.
Eerste stap
Smit van Consumentenbond Claimservice spreekt van een "positieve eerste stap". Hij heeft binnenkort een eerste gesprek met de bank en wil dat afwachten voor hij verdere conclusies trekt.
ABN Amro is niet de enige bank die wegens te hoge rentes voor consumenten hoge claims kan verwachten. Consumentenbond Claimservice onderzoekt ook mogelijke zaken tegen het Spaanse Santander en Vesting Finance. Crédit Agricole werd eerder om eenzelfde soort zaak terechtgewezen en compenseert nu ongeveer 70 duizend mensen. Daarvoor reserveerde de van oorsprong Franse kredietverstrekker 123 miljoen euro.
Bron: ANP
Gerelateerd
ECB-president Lagarde verwacht meer renteverlagingen
De Europese Centrale Bank (ECB) zal volgend jaar doorgaan met het verlagen van de rente nu de inflatie afzwakt richting de doelstelling van 2 procent. Dat zei ECB-president...
Beursgenoteerde bedrijven betaalden recordbedrag aan rente
Beursgenoteerde bedrijven betaalden wereldwijd een recordbedrag aan rente afgelopen boekjaar. Bij elkaar betaalden ze 458 miljard dollar, bijna een kwart meer dan...
Knot: goede argumenten voor ECB-rentebesluiten per kwartaal
President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) zegt dat er goede argumenten zijn voor de Europese Centrale Bank (ECB) om per kwartaal een rentebesluit te nemen....
Hogere rente zorgt voor miljardenverlies DNB
De Nederlandsche Bank (DNB) boekt over 2023 een negatief resultaat van bijna 3,5 miljard euro. Grootste oorzaak is de gestegen rente die de Europese Centrale Bank...
ABN Amro: buffers voor slechtere tijden drukken op spaarrente
Nederlandse spaarders profiteren maar in beperkte mate van de hogere rente, terwijl banken miljardenwinsten maken. Maar dat komt volgens Robert Swaak, topman van...
