Franse privacywaakhond onderzoekt databescherming app Clubhouse
De Franse privacywaakhond gaat onderzoek doen naar de populaire app Clubhouse, om te bepalen of het Amerikaanse bedrijf achter de app de Europese regels voor databescherming wel naleeft. Volgens toezichthouder CNIL kunnen strafmaatregelen volgen als de regels niet juist worden gehanteerd.
CNIL zei dat het nu onduidelijk is wat Clubhouse doet met de gegevens van gebruikers en hoe veilig die informatie is. Clubhouse lijkt volgens CNIL geen zakelijke aanwezigheid in de Europese Unie te hebben. Er is in Frankrijk door meer dan 10 duizend mensen een petitie getekend, waarin werd opgeroepen tot onderzoek naar mogelijke privacyschendingen door Clubhouse.
Clubhouse is een sociaal medium waar mensen van over de hele wereld samenkomen om in groepsgesprekken met elkaar te praten en mee te luisteren. De vorig jaar gelanceerde app is op dit moment beschikbaar voor Apple-gebruikers en alleen toegankelijk op uitnodiging. Door de coronacrisis en de lockdowns is de populariteit van Clubhouse sterk gestegen. Ook accountants zijn er inmiddels regelmatig te vinden.
Bron: ANP
Gerelateerd

Recordboete voor fiscus wegens illegale zwarte lijst
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de Belastingdienst een boete van 3,7 miljoen euro opgelegd omdat de fiscus jarenlang een illegale zwarte lijst hanteerde om...

KVK in beroep om doorspelen gegevens aan banden te leggen
De Kamer van Koophandel (KVK) gaat in beroep tegen een vonnis dat de instantie verplicht onbeperkt gegevens te delen. De beheerder van het Handelsregister wilde...

Ierland legt Facebook-eigenaar boete van 17 miljoen euro op
Meta, het moederbedrijf van Facebook, moet van de Ierse toezichthouder voor privacy een boete van 17 miljoen euro betalen wegens twaalf datalekken bij het socialmediaconcern.

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens van internetgebruikers
Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken.

DPG Media krijgt forse boete van Autoriteit Persoonsgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft DPG Media een boete opgelegd van 525 duizend euro.