Nederland kan miljoenenbonus topman AF-KLM niet tegenhouden
De Nederlandse regering is er opnieuw niet in geslaagd een bonus ter waarde van 2 miljoen euro voor topman Ben Smith van Air France-KLM tegen te houden.
Op de aandeelhoudersvergadering stemde een meerderheid in met het beloningsbeleid van het luchtvaartconcern. Daaronder valt ook de door demissionair minister Wopke Hoekstra gehekelde aandelenbonus. Vorig jaar haalde verzet uit Den Haag ook al niets uit.
De in Nederland omstreden bonus is een langetermijnbeloning. Smith ontvangt het aandelenpakket pas in 2023 als Air France-KLM bepaalde financiële, duurzame en andere doelen heeft gehaald. Smith verlaagde zijn vaste salaris vanaf maart 2020 wel met 25 procent tot 744.000 euro wegens de coronacrisis en zag af van zijn jaarbonus.
Minister van Financiën Hoekstra meldde eerder deze maand iedere vorm van bonussen voor de top van het bedrijf af te wijzen. Wegens de coronacrisis ontving Air France-KLM miljarden aan overheidssteun, verloren veel werknemers hun baan en moesten andere medewerkers salaris inleveren. Een variabele beloning voor Smith is volgens het kabinet daarom ongepast.
In totaal stemde een minderheid van net geen 23 procent van de aandeelhouders op de vergadering tegen het beloningsbeleid voor 2020. De Nederlandse staat, met een belang van 9,3 procent in Air France-KLM, stemde ook tegen de beloningsvoorstellen voor 2021. Daarin maakt Smith weer kans op de toewijzing van 2 miljoen euro aan aandelen.
Het is overigens lang niet zeker dat Smith zijn aandelenbonus voor 2020 uiteindelijk krijgt. De daarvoor opgestelde doelstellingen blijven door de coronacrisis mogelijk buiten bereik. Bovendien worden de aandelen pas uitgekeerd als Air France-KLM minstens driekwart van de onlangs toezegde kapitaalsteun heeft terugbetaald, zoals de Europese Commissie eist.
Miljardenverlies
Air France-KLM leed door het instorten van de internationale luchtvaart een miljardenverlies in 2020. Het bedrijf kreeg van de Nederlandse en Franse overheid vorig jaar 10,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties om een bankroet af te wenden. Dit jaar zegde Parijs nog eens 4 miljard euro aan steun toe, waaronder de aankoop van 1 miljard euro aan nieuwe aandelen van het luchtvaartbedrijf.
Financieel topman Frédéric Gagey waarschuwde dat dit nog niet genoeg is voor een gezonde balans. De luchtvaartgroep heeft nog altijd een negatief eigen vermogen, dus zijn nieuwe kapitaalinjecties nodig. Air France-KLM vroeg aandeelhouders daarom met succes toestemming om tot maximaal 2,6 miljard euro aan kapitaal op te halen via eventuele nieuwe aandelenuitgiften, wat hoger is dan een eerder plafond.
Bron: ANP
Gerelateerd
Bezoldiging bestuurders volgens EU-richtlijn, Titel 9 en de RJ – zoek de verschillen!
De wetgever doet er goed aan een aantal technische onvolkomenheden in de jaarrekeningwetgeving te corrigeren, waar het gaat over de vermelding van de bezoldiging...
Tesla-topman Musk krijgt megabeloning van 29 miljard
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. De megabeloning moet voorkomen dat hij...
DNB legt ABN AMRO miljoenenboete op voor overtreden bonusverbod
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft ABN AMRO een boete opgelegd van vijftien miljoen euro, wegens overtredingen van het bonusverbod. De bank heeft tussen 2016 en 2024...
Minister Heinen kijkt naar bonusregels voor specialisten bij banken
Minister Eelco Heinen (Financiën) kijkt of de bonusregels in de financiële sector wellicht versoepeld kunnen worden voor specialistisch personeel dat anders moeilijk...
Steeds meer bedrijven koppelen duurzaamheidsthema's aan bestuurdersbeloning
Een groeiend aantal bedrijven koppelt duurzaamheidsdoelstellingen aan de beloning van leidinggevenden. Daarbij wordt ook steeds meer gekeken naar de lange termijn,...
