Vanaf 2035 mogen nieuwe auto's in EU geen uitstoot meer hebben
Alle nieuwe auto's die vanaf 2035 in de Europese Unie worden verkocht, mogen geen CO2-uitstoot meer hebben. Daarover hebben de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten overeenstemming bereikt.
Een en ander betekent dat er geen nieuwe auto's die op fossiele brandstoffen rijden meer in de EU mogen worden verkocht. Auto's en bestelwagens moeten bijvoorbeeld elektrisch zijn of op waterstof rijden.
Volgens recent onderzoek van PwC zijn elektrische trucks in 2030 al ongeveer 30 procent gunstiger om aan te schaffen dan dieselvrachtwagens. In dat jaar zou één op de drie nieuwe vrachtwagens elektrisch zijn. Elektrisch aangedreven vrachtwagens zullen in 2035 in Europa, Noord-Amerika en China bij de nieuwe verkoop een marktaandeel van meer dan 70 procent hebben, menen de onderzoekers.
Snel actie nodig
Volgens VVD-Europarlementariër Jan Huitema, die betrokken was bij de Europese deal, wordt de autobranche nu gedwongen om schone voertuigen sneller op de markt te brengen. "Aangezien auto’s en busjes gemiddeld vijftien jaar op de weg blijven, moet er snel actie worden ondernomen. De auto is de enige vorm van vervoer waar snel overgestapt kan worden op elektrisch of waterstof en de markt is daar al klaar voor."
Ook voor automobilisten is de deal goed nieuws, geeft hij aan. "Veel mensen willen wel schoner rijden, maar kunnen een elektrische auto niet betalen. Met deze deal worden nieuwe emissieloze auto’s goedkoper en komt er sneller een tweedehandsmarkt."
Vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie denkt dat de branche de overstap kan maken. "Europese autoproducenten laten al zien dat ze stappen kunnen maken door steeds meer en steeds betaalbaardere elektrische auto's op de markt te brengen. Het tempo waarmee dat is gebeurd de afgelopen jaren is opmerkelijk."
Bron: ANP
Gerelateerd

Pheijffer adviseert over frauderisico's bij herziening motorrijtuigenbelasting
Hoogleraar Marcel Pheijffer heeft onderzoekers geadviseerd over frauderisico's bij 'betalen naar gebruik' voor de motorrijtuigenbelasting. Het onderzoek werd verricht...

Ook particulieren kiezen steeds vaker voor elektrische auto
Het aandeel volledig elektrische nieuwe auto's steeg in de particuliere markt van elf procent in 2021 naar 26 procent afgelopen jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse...

Autoverkopen in EU door onderdelentekorten lager dan in 2021
Er zijn afgelopen jaar minder auto's verkocht in de Europese Unie dan in 2021, meldt de Europese branchevereniging ACEA. Dat komt vooral door verstoringen in de...

Laadpaalalarm: autobranche bezorgd
De autobranche maakt zich zorgen over de voortgang van het aanleggen van laadpalen voor elektrische auto's. In Nederland staan weliswaar steeds meer laadpunten,...

Aanvragen subsidie elektrische personenauto's weer mogelijk
Vanaf dinsdag 10 januari kunnen particulieren weer subsidie aanvragen voor nieuwe en gebruikte elektrische personenauto's. In totaal is er dit jaar 99,4 miljoen...