Europese waakhonden 'kijken kritisch' naar nieuwe regels Meta
De Autoriteit Persoonsgegevens en de andere Europese toezichthouders voor privacy gaan samen "kritisch kijken" naar de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook en Instagram.
Gebruikers krijgen de afgelopen dagen een keuzemenu te zien. Ze moeten zo'n 10 tot 13 euro per maand betalen voor een abonnement zonder reclames, of accepteren dat de sociale media persoonlijke gegevens verzamelen voor advertenties. Ze kunnen niet naar hun tijdlijn zonder een keuze te maken.
De Europese privacywaakhonden hadden moederbedrijf Meta vorige week juist verboden om persoonlijke gegevens te verzamelen voor advertenties. Dat verbod geldt voor Nederland, de 26 andere EU-lidstaten, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Facebook en Instagram verzamelen allerlei gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby's. Ook houden de platforms bij naar wat voor berichten en filmpjes mensen kijken. Zo weten de sites haarscherp waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ze kunnen heel gericht reclames laten zien en adverteerders hebben daar veel geld voor over.
AVG
De Autoriteit Persoonsgegevens kan niet zeggen hoelang het "kritisch kijken" zal duren, en welke mogelijkheden de toezichthouders hebben om in te grijpen. "Als je kijkt naar de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) mag zo'n keuze alleen als de gebruiker daadwerkelijk een keuzemogelijkheid geboden krijgt. Je moet kunnen weigeren zonder nadelige gevolgen. Of dat hier zo is, daar moeten we naar kijken", zegt een woordvoerster van de Nederlandse toezichthouder.
Bron: ANP
Gerelateerd

Toegang UBO-register blijft beperkt
De toegang tot het UBO-register blijft beperkt tot instanties met een wettelijke taak bij het voorkomen en tegengaan van fraude, witwassen en terrorismefinanciering....

EU-arrest in zaak belastingvoordeel Apple wankelt mogelijk
In een complexe rechtszaak over belastingdeals met computerfabrikant Apple heeft een van de advocaten-generaal van het EU-Hof van Justitie in Luxemburg geconcludeerd...

Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke reclames
Facebook en Instagram mogen in Nederland en de andere Europese landen geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers....

Megaclaim tegen Meta vanwege privacyschending
De Nederlandse Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI) begint een claimzaak tegen Facebook-moederbedrijf Meta Platforms, vanwege privacyschendingen op het sociale...

Fiscus beslist meestal te laat op verzoek tot inzage gegevens
Het lukt de Belastingdienst vaak niet om op tijd te beslissen op verzoeken van belastingplichtigen om inzage in hun eigen persoonsgegevens die bij de fiscus gebruikt...