Nederlanders drinken steeds meer champagne
Nederlanders drinken steeds meer champagne. De verkoop ligt inmiddels dertig procent hoger dan voor corona. Dat meldt de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN), organisatie van ketenslijterijen en franchisegevers van slijterijen in Nederland.
De branchevereniging baseert zich op representatieve steekproeven onder winkels van aangesloten leden. Nederland was tot voor kort, in vergelijking met landen als Belgiƫ, Duitsland en Frankrijk, nooit een typisch champagneland, aldus VDN. "Maar tijdens corona is dat flink veranderd en zagen we bijna een verdubbeling van de verkoopcijfers."
Terwijl champagne in Nederland steeds populairder wordt, dalen de verkoopcijfers in Frankrijk, waar de wijn wordt geproduceerd. De laatste twee maanden nam de verkoop daar met een vijfde af in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, vermoedelijk vanwege sterk gestegen prijzen van eten en drinken in het land.
Geen schaarste
De inflatie lijkt Nederlanders niet af te schrikken. Volgens de brancheorganisatie zijn de prijzen van andere voedingsmiddelen in verhouding sterker gestegen dan die van champagne. Vorig jaar leek er even schaarste aan champagne te ontstaan, maar daarvan is nu geen sprake, aldus de VDN.
Doordat kerst dit jaar na het weekeinde viel, komt de verkoop deze maand wel iets langzamer op gang. De brancheorganisatie constateert dat goedkopere alternatieven, zoals Spaanse cava en Italiaanse prosecco ook meer worden verkocht.
VDN is de grootste werkgeversorganisatie van slijterijen in Nederland, waarbij drie grote slijterijketens zijn aangesloten: Gall & Gall, Mitra en Dirk III. De brancheclub telt ruim 750 winkels; zowel filiaalbedrijven als franchisevestigingen.
Bron: ANP/VDN
Gerelateerd
Horecavereniging dient vordering van 1,3 miljoen in bij failliet administratiebedrijf
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft nog ruim 1,3 miljoen euro tegoed van zijn failliete dochterbedrijf, dat de financiële administratie voor horecaondernemers...
Omzet detailhandel daalt met bijna 1 procent
De omzet van de Nederlandse detailhandel nam in juni met 0,7 procent af vergeleken met een jaar eerder. Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid spullen...
Daling ziekteverzuim in 2023 het sterkst in de horeca
In 2023 is het ziekteverzuim van werknemers afgenomen, na acht jaar waarin het steeds toenam. Het ziekteverzuim daalde van 5,6 procent in 2022 naar 5,3 procent....
Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven,...
Omzetgroei horeca zet door in eerste kwartaal
De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de...