EU eens over meer laadpalen en makkelijker afrekenen
De Europese Unie is het eens geworden over het plaatsen van meer laadpalen voor elektrische auto's. Betalen aan de laadpaal moet ook makkelijker en inzichtelijker worden.
De EU-landen en het Europees Parlement hebben in het principe-akkoord afgesproken dat auto's op het belangrijkste Europese wegennet minstens iedere zestig kilometer kunnen worden opgeladen. In 2026 moeten de EU-lidstaten al zo ver zijn. Voor vrachtwagens is dat, over vijf jaar, om de 120 kilometer. Om de tweehonderd kilometer moet een chauffeur in 2031 waterstof kunnen tanken.
Volgens VVD-Europarlementariƫr Caroline Nagtegaal, die namens het parlement met de lidstaten onderhandelde, "zijn we hiermee de juiste weg ingeslagen naar schoner rijden, varen en vliegen". Het verkeer heeft een belangrijk aandeel in de uitstoot van broeikasgassen in de EU, die in 2050 netto niet meer wil bijdragen aan de klimaatverandering. Burgers en bedrijven maken al wel de overstap naar stekkerauto's, maar deinzen soms nog terug omdat je die bijvoorbeeld nog niet overal kunt opladen.
"Burgers zullen niet langer reden hebben om ongerust te zijn over het vinden van laad- en tankstations voor hun auto op elektriciteit of duurzame brandstof", zegt infrastructuurminister Andreas Carlson van Zweden, dit halfjaar de voorzitter van de EU-landen. De lidstaten en het parlement moeten het akkoord nog wel bekrachtigen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Subsidiepot voor aanschaf elektrische truck is snel leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Het budget voor dit jaar bedroeg...
Europese topbestuurders autobranche zien het somberder in
Topbestuurders in de Europese autobranche zijn pessimistischer geworden over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere...
EU-landen stemmen in met soepelere regels voor boeren
De EU-landen steunen de versoepeling van Europese klimaat- en milieuregels voor boeren. Als het Europees Parlement ook instemt, kunnen de mildere voorschriften in...
Europese Commissie start eerste DMA-zaken tegen techreuzen
De Europese Commissie heeft de eerste zaken tegen techreuzen Alphabet, Meta en Apple aangekondigd, in het kader van de nieuwe Digital Markets Act (DMA).
Europese auto-industrie heeft hulp Brussel nodig
De Europese auto-industrie heeft dringend steun vanuit Brussel nodig, anders dreigen Europese autobouwers verder achter te raken op hun rivalen in China en de Verenigde...